سید محمد موسوی – سردبیر جام ورزش – امروزه برند بعنوان یکی از اصلی ترین مولفه های بازار و دنیای پر زرق و برق تبدیل شده است بطوری که خریداران یا مصرف کنندگان ترجیح می دهند کیفیت را فدای برند کنند
بعنوان مثال برای محصولات دیجیتال و الکترونیکی بطور غیر قابل انکاری شاهد چنین رویه ای هستیم ، در حالی که محصولات بسیار با کیفیتی وجود دارد که در کشورهای مختلف ساخته می شود اما شاهد آن هستیم که مردم یا همان مصرف کنندگان ترجیح می دهند برندهای معروف را هرچند کیفیت پایینتری داشته باشند با قیمت‌های بیشتر تهیه کنند .

در دنیای رسانه این روند متفاوت است و مصرف کننده که در اینجا مخاطب است بسراغ رسانه ای می رود که ایده های خلاقانه و حرفه ای تر داشته باشد هر چند ممکن است آن رسانه سابقه طولانی مدتی نداشته باشد .
در رقابت تنگاتنگی که در بین رسانه های امروزی وجود دارد قطعا جذب مخاطب کار دشواری است از همین‌رو باید دست اندرکاران رسانه با بکارگیری ایده های جدید ذهن مخاطب را به سمت خود بکشند و او را در پیشرفت رسانه خود سهیم سازند .

بنابراین برای تبدیل شدن به یک برند رسانه ای باید ابتدا بفکر هویت بخشی به آن رسانه بود و به نوعی رسانه را به یک برند مورد اعتماد تبدیل کرد برای درک صحیح تر این موضوع ابتدا باید تعریف درست برند و راهکارهای برند سازی را با هم مرور کنیم :

اما برند چه تعریفی دارد که اینچنین قابل احترام است ، در واقع ساده ترین تعریفی که می توان از برند داشت این است که ؛ خلق ایده یا مفهوم منحصر به فرد در ذهن مخاطب را برند می گویند به گونه ای که برند نه یک نام است و نه یک لوگو و یا یک تصور ، برند شناخته نمی شود بلکه باید آن را شناساند اما شناسایی برند به مخاطب چگونه انجام می گیرد ؟!

برند به حوزه کنش مرتبط است انجام بعضی چیزها ، انتخاب بعضی چیزها و اعتقاد به برخی چیزها یک برند خوب زمانی خوب می ماند که بتواند در طول زمان باقی بماند

شخصیت یک برند چگونه شکل می گیرد :
جستجو و تحقیق در مفهوم شخصیت برند، ریشه در روانشناسی شخصیت دارد.
می توان به عنوان مجموعه ای از خصوصیات انسانی که با برند همراه می شود، از آن یاد کرد.
شخصیت برند هسته مرکزی و نزدیک‌ترین متغیر در تصمیم‌گیری مشتری در هنگام استفاده از آن است.

شخصیت برند مجموعه ای از ویژگی های انسانی است که به گونه ای با برند مرتبط می شود.

– زندگی هدفمند
– جلب توجه مخاطب
– مزایای موقعیت خاص فردی
– دیده شدن در سطحی بالاتر

بدیهی است برای ساخت برند، باید عناصر هویت برند از طریق رسانه به ذهن مخاطب منتقل شوند. همچنین آگاهی از برند معمولا از طریق رسانه ایجاد می شود و جنگ برندها بر سر این است که در ذهن مخاطبان جایگاه بالاتری به لحاظ یادآوری داشته باشند. پس برندسازی و رسانه دو جز لاینفک هستند که در بسیاری از موارد معمولا رسانه در خدمت برندسازی است.

اما اگر به رسانه های موفق و کشورهای پیشرفته در زمینه رسانه و اطلاع رسانی نگاه دقیق‌تری بیندازیم به خوبی درک می‌کنیم که اینبار برند سازی درخدمت رسانه است یعنی همان حکایت معروف گهی زین به پشت و گهی پشت به زین .

” سقراط فیلسوف بزرگ تاریخ گفته است : روش کسب شهرت خوب تلاشی است برای آنکه چگونه می خواهید پدیدار شوید”

با تفاسیری که گفته شد به سراغ این موضوع می رویم که در حال حاضر و در میان رسانه های استان کرمانشاه که پر مخاطب ترین آنها معمولا دارای پشتوانه های قوی دولتی و وابسته به نهادهای دولتی هستند ، رسانه جام ورزش توانسته است با اتکا بر دانش و تجربه گردانندگان آن و همچنین ایده های نو برنامه سازانش با کمترین هزینه و حداقل امکانات به یک برند موفق و حرفه ای در میان رسانه ها خصوصا در بین رسانه های ورزشی تبدیل شود بطوری که کمتر ورزشکار و یا پیگیر اخبار ورزشی را می توان یافت که نام این رسانه را نشنیده باشد و یا اخبار و برنامه های آن را پیگیری نکرده باشد .

سه مشخصه اصلی که جام ورزش نیز مانند سایر برندهای رسانه ای برای تبدیل شدن به یک برند منحصر به فرد دنبال می کند شامل :
۱- تمایز ، ۲- هویت مشترک یا مورد انتظار مخاطب و ۳ – اعتماد مخاطب است :


– در واقع رسانه جام ورزش اصل تمایز را به خوبی رعایت می کند و با ایده های خلاقانه ای که توسط برنامه سازان آن ایجاد می شود سعی در متمایز بودن با دیگر رسانه های سطح استان را دارد به گونه ای که تقریبا تمامی اخبار و برنامه های آن تولیدی و حاصل تلاش کارکنان این رسانه می باشد

– در خصوص هویت مشترک نیز باید گفت این رسانه به دنبال هویت بخشی به رسانه های ورزشی است بطوری که رسالت واقعی رسانه ها که همان درج درست و بدون غرض و یکطرفه بودن رسانه را است را در دستور کار خود قرار داده است و تمام رویدادهای ورزشی در تمامی رشته ها را همانگونه که اتفاق می افتاد به مخاطب خود ارائه می هد و

به نوعی آنچه را که مخاطب می خواهد برای او فراهم می کند

– اعتماد مخاطب مهمترین نکته ای است که باید برند دنبال کند و در این مورد رسانه جام ورزش اعتماد مخاطبانش را با درج دقیق وقایع به خوبی جلب کرده است بگونه ای که اکثر مخاطبان ترجیح می دهند اخبار ورزشی را بدون واسطه و از طریق این رسانه دریافت کنند

جام ورزش رسانه ای تخصصی

تخصصی کردن یعنی محدود کردن دامنه آنچه انجام می دهید و بسته بندی خود به عنوان یک متخصص در یک محدوده دقیق از خدمات . بدون تخصص، شما یک نفر مانند دیگران خواهید بود! بر همین اساس رسانه جام‌ورزش در ابتدای شروع کار خود مبنا را بر تخصصی بودن گذاشت به گونه ای که تمام توان و انرژی خود را در موضوع ورزش صرف کرده است و به حوزه های دیگر ورود پیدا نکرده است تا بتواند به همان حوزه خود تسلط و دانش کافی داشته باشد و در این حوزه به یک برند موفق تبدیل شود

همچنانکه می دانیم مهمترین سرمایه هر رسانه ای، مخاطبان آن هستند و مدیریت برند ابزاری مدیریتی است که باعث ایجاد ارتباطی قوی و طولانی میان رسانه ما و مخاطبان می گردد که این خود یکی از ابعاد تمایز رسانه جام ورزش با رسانه های دیگر است ،اگر نگاهی به صفحات اجتماعی این رسانه بیندازید به وضوح می توان مخاطبان وفاداری را دید که همواره بر تعداد آنها افزوده می شود و به نوعی خود را شریک این رسانه موفق می دانند .

نکته مهم دیگر این است که استراتژی برندسازی به رسانه جام ورزش ارزش افزوده ای متمایز می دهد که باعث می شود مخاطب برای چیزی بیش از جنبه های عملکردی یک رسانه به سراغ ما بیاید.

ارزش افزوده ای که قرار است به همراه هویتی منحصر بفرد فقط از سمت رسانه ما به مخاطب منتقل شود و این یعنی تمایز رسانه ما از دیگر رسانه های رغیب و همین امر است که باعث ایجاد انگیزه و ساخت برنامه های مخاطب پسند همچون برنامه های تکل از پشت و رودرو شده است که مخاطبان بیشماری را به دنبال خود کشانده است در واقع نگاهی که مخاطب نسبت به رسانه و برنامه های تولید شده دارد تعیین کننده ادامه ساخت یا متوقف شدن آنها می شود

رویکرد و‌ هدف مهمی را که جام ورزش دنبال می کند بر چهار اصل مهم می توان خلاصه کرد : محتوای رسانه ، فرهنگ سازی رسانه ای ، ایجاد تجربه ای لذت بخش برای مصرف کنند و جذب مخاطب بیشتر بعنوان مثال استفاده از خبرنگاران ، مجریان و برنامه سازان با دانش و موفق باعث می شود محتوای مناسب برای رسانه ایجاد شود و در پی آن فرهنگ درست از رسانه آموزش داده شود پس از آن مخاطب اصلی می تواند با کسب تجربه ای لذت بخش از برنامه های تولید شده ،خود بعنوان یک رسانه زیر مجموعه عمل کند و مخاطبان بیشتری را بسمت رسانه سوق دهد .

موضوع مهم و متفاوتی که در برندسازی برای رسانه جام ورزش نسبت به رسانه های دیگر وجود دارد این است که رسانه ما امکان خود ترویجی نیز دارد که این خود موضوع برندسازی رسانه ای را جذابتر می کند بصورتی که با تولید محتواهای جذاب و با کیفیت و جذب مخاطب بیشتر دیگر رسانه ها را نیز بفکر رقابت می اندازد بنابراین در این فضای رقابتی مخاطب است که تشخیص می دهد کدام رسانه را پسند کند و در واقع قدرت انتخاب بیشتری پیدا می کند همانگونه که با ایجاد شبکه های خبری ماهواره ای ، رقابت سختی در بین رسانه های خبری داخل و خارج از کشور برای جذب مخاطب شکل گرفته است که در نتیجه منتج به بالارفتن تولید برنامه می شود


اما یک موضوع مهم که نباید آن را فراموش کنیم ، تبدیل شدن محصولات رسانه به برند است بعنوان مثال در رسانه جام ورزش ، برنامه تکل از پشت که به موضوع فوتبال استان کرمانشاه می پردازد خود به تنهایی به یک برند موفق تبدیل شده است و شاید بسیاری از فوتبالیست ها و علاقمندان به فوتبال در استان کرمانشاه جام ورزش را با نام تکل از پشت می شناسند.

در نتیجه باید گفت برخی برای پیدا کردن راه درست، با شکستهایشان هزینه می کنند و برخی که داناترند از تجربیات دیگران درس می آموزند.
به امید آنکه رسانه های استان ما هم بدون غرض و دشمنی با همدیگر هرچه سریعتر به سمت برندسازی حرکت نموده و جایگاه خود را در ذهن مصرف کنندگان رسانه که تشنه کارهای نوآورانه هستند تثبیت نمایند، در غیر اینصورت در آینده ای نه چندان دور مدیران این رسانه ها باید در روز روشن با چراغ ، برای رسانه های خود به دنبال مخاطب بگردند ، کنفوسیوس به موضوع حسادت ، غرض ورزی و سنگ اندازی در مسیر پیشرفت دیگران اینگونه اشاره می کند و می گوید :” ناراحت نباشید که چرا مشهور نیستید ، بکوشید تا شایسته شهرت شوید”

محتوای کلام این نوشته این است که تبدیل شدن به یک برند موفق راهی است که پیمودن آن بدون داشتن تجربه و دانش کافی بسیار سخت و دشوار است اما غیر ممکن نیست و باید تمام تلاشمان را بکار ببندیم که اهدافمان را با تمام سختی های پیش روی به سرانجام برسانیم