0 0
Read Time:۱۳ Minute, 31 Second

محمد موسوی – سردبیر جام ورزش – بدون تردید در دنیای امروز هیچ مقوله ای را نمی توان یافت که مانند ورزش مخاطب داشته باشد ، در واقع ورزش است که بزرگترین اجتماعات مردم را از هر فرهنگ ، نژاد و پوست و زبانی گرد هم می آورد ، گردهمایی های ورزشی را می توان در طیف وسیعی از پهنه جهان جستجو کرد از کوچکترین آن یعنی مسابقات ورزشی محلی تا بزرگترین آن یعنی رویدادهای ورزشی جهانی و المپیک
ورزش ارتباط تنگاتنگی با زندگی بشری در ابعاد مختلف دارد از ایجاد شور و نشاط ، تا سلامت ، سیاست ، فرهنگ ، اقتصاد و … که ورود به هرکدام از این مباحث صدها ساعت زمان می طلبد .
پایگاه خبری جام ورزش بعنوان یک رسانه تخصصی ورزشی که دغدغه توسعه ورزش در استان کرمانشاه را دارد قصد دارد در سلسله مقالاتی به زبان بسیار ساده و بطور خلاصه و گویا به ابعاد مختلف ورزش در جامعه بپردازد که در نخستین مقاله به یکی از مهمترین جنبه های اقتصادی ورزش یعنی بحث اسپانسر برای تیم های ورزشی می پردازد که امیدواریم مورد توجه مخاطبان گرانقدر قرار بگیرد
در دنیای امروز ورزش بعنوان یک صنعت بزرگ مالی و سودآور در عرصه های مختلف ایفای نقش می کند در واقع گردش مالی که در ورزش وجود دارد را می توان در بالاترین سطوح اقتصادی جهان امروز بشمار آورد ، به بیان ساده تر می توان گفت امروز ه ورزش یک تجارت است تا یک سرگرمی و یا فعالیتی برای سلامتی ‌ . هرچند ایجاد انگیزه و شور و نشاط در جامعه نیز بُعد دیگر ورزش است اما همین امر نیز سبب پویایی اقتصاد می شود بنابراین مدیران تیم های ورزشی باید با ابعاد مختلف کسب در آمد از ورزش آشنا شوند که مهمترین آن بحث اسپانسرینگ است
اسپانسر یا حامی مالی یکی از مهمترین ارکان موفقیت در پیشبرد اهداف یک مجموعه ، شرکت ، و یا یک تیم ورزشی مخصوصا مجموعه های خصوصی است که با سرمایه مالک یا مالکان آن فعالیت می کند
در این مقاله قصد داریم به این مبحث مهم و تاثیرات مثبت آن در تیم های ورزشی خصوصی و همچنین هیات های ورزشی بپردازیم و مرور کوتاهی داشته باشیم بر علل و موانع موجود در عدم حمایت حامیان مالی و راهکارهای جذب اسپانسر در تیم های ورزشی و در یک گریز مختصر بحث اسپانسرینگ را به تیم های ورزشی استان کرمانشاه بسط دهیم زیرا طبق نظر بسیاری از کارشناسان و بر اساس آمار و تحلیل های مختلف مهمترین علت عدم موفقیت تیم های ورزشی کرمانشاه در عرصه های ملی را می توان نبود اسپانسر و حامی مالی برای آنها دانست
قبل از هر چیز برای درک بهتر کلمه اسپانسر لازم است بدانیم اسپانسر چیست و چه کارهای می تواند انجام دهد ،
در اولین قدم باید یک تعریف برای اسپانسر (Sponsor) داشته باشیم. اسپانسر یا حامی مالی، گروه، مجموعه، سازمان، کسب و کار -و حتی یک شخص- است که به‌منظور معرفی -تبلیغ- یک محصول، کالا، خدمت -و حتی خود شخص- تفاهم نامه‌ای را با یک مجموعه یا کسب و کار دیگر امضا می‌کند که در این مقاله مجموعه مورد نظر ما یک تیم ورزشی است هرچه طرف دوم قرار داد یا همان تیم ورزشی از لحاظ تعداد مخاطب، گسترده و بزرگ‌تر باشد، اسپانسر باید هزینه بیشتری بابت اسپانسرشیپ پرداخت کند.
هدف اسپانسر، نمایش دادن تبلیغ است. همین. اسپانسر به‌دنبال این است که محصول و خدماتش را نشان دهد. یا به‌دنبال برندسازی است و می‌خواهد صرفا دیده شود.
اسپانسر با این اهداف با یک تیم و مجموعه، وارد قرار داد اسپانسرشیپ می‌شود.
پس حامی مالی به‌نوعی تبلیغ‌دهنده است و در همین چارچوب فعالیت می‌کند. قرار نیست بر روی موفقیت تیم شما سرمایه‌گذاری کند و یا به شما سود برساند بلکه صرفا به دنبال دیده شدن بیشتر خود است پس باید تا آنجا که می توانید تیم خود را در بازیها و مسابقات معتبر که مخاطب بیشتری دارد و رسانه ها به آن می پردازند شرکت دهید تا اسپانسر شما انگیزه بیشتری برای استمرار قرار داد خود داشته باشد فراموش نکنیم هرچه تیم موفقیت بیشتری کسب کند و معرپفتر شود اسپانسر و حامیان بزرگتر و در نتیجه مبالغ بیشتری نصیب تیم خواهد شد
بعنوان مثال هزینه ای که شرکت های بزرگی چون ایرانسل و همراه اول برای اسپانسرینگ تیم های پرسپولیس و استقلال می دهند به مراتب بسیار بیشتر از تیمی مانند نساجی مازندران است ، و حامیان مالی تیم های لیگ برتری مبالغ بسیار بیشتری را نسبت به اسپانسرهای تیم های لیگ دسته یک و دسته دوم می پردازند بنابراین تیم های ورزشی استان کرمانشاه که مخاطبان آنها اکثرا مردم استان است نباید انتظار داشته باشند که حامیان بزرگ مالی را جذب کنند زیرا این کار با توجه به سطحی که این تیم ها در آن فعالیت می کنند تقریبا غیر ممکن است بنابراین باید تمرکز خود را بر حامیانی از داخل استان جذب کنند تا بتوانند به مراحل بالاتر ورود پیدا کنند و اسپانسرهای قویتری را بدست بیاورند ، در یک جمله می توان گفت موفقیت بیشتر مساوی است با اسپانسر بزرگتر
پس از اینکه با معنی اسپانسر آشنا شدیم لازم است به مشوق های موجود برای جذب اسپانسر اشاره کنیم ، همانطور که در بالا اشاره شد اسپانسر ها به دنبال تیم های هستند که مخاطب و طرفدار گسترده تر و بیشتری داشته باشند هرچند این امر مستلزم پرداخت هزینه بیشتر است ولی هرچه بیشتر محصول یا برند آنها دیده شود بدون شک حاضر به پرداخت مبالغ بالاتر هستند ، بنابراین تیم های ورزشی استان باید ابتدا به دنبال جذب مخاطب خود باشند و با ارائه بازیهای مورد قبول و همچنین حضور در عرصه های ورزشی معتبر طرفداران بیشتری را به خود جذب کنند
اسپانسر در واقع سرمایه گزار تیم شما نیست بنابراین نباید انتظار داشت که یک تیم تازه تأسیس بتواند برای خود اسپانسر جذب کند مگر در موارد معدود که رابطه بین مدیر عامل تیم و اسپانسر رابطه ای دوستانه و یا دیرینه باشد . بنابراین تیم های با قدمت بیشتر و یا تیم های ورزشی معتبرتر می توانند اسپانسرهای خوبی جذب کنند ،تیم شما اگر شناخته شده باشد در بسیاری از موارد اسپانسر به سراغ شما می آید تا محصول و برند او را تبلیغ کنید در غیر اینصورت نیاز است که یک مدیر مالی قوی و یا یک بازاریاب بسیار خبره استخدام کنید تا به سراغ حامیان مالی برود و آنها را مجاب به اخذ قرار داد کند
دانش ، تجربه ، فن بیان و ارائه نقشه راه توسط یک مدیر مالی یا مشاور کار بلد می تواند سبب جذب اسپانسر برای تیم ها شود بنابراین تیم های ورزشی که می خواهند در عرصه مورد نظر خود موفق باشند بطور قطع به یک مدیر یا مشاور مالی نیازمندند تا در این زمینه به دنبال جذب اسپانسر و حامی مالی برای تیم باشد

نقش فضای مجازی در جذب اسپانسر :
امروزه فضای مجازی به دلیل سهولت دسترسی و در دسترس بودن اکثر افراد جامعه می تواند نقش بسیار مهمی در معرفی یک تیم ورزشی به مردم ایفا کند بنابراین داشتن یک کانال و صفحه مجازی برای هر تیم ورزشی بسیار حائز اهمیت است .
حتما بارها به تبلیغات موجود در فضای مجازی برخورد کرده اید این تبلیغ ها بیشتر در کانال ها و صفحات پر مخاطب و جذاب قرار دارند بنابراین برای اینکه تیم شما بیشتر شناخته شود و توجه اسپانسرها را به خود جذب کند به دنبال ایجاد یک صفحه پر محتوا ، جذاب و خلاقانه در فضای مجازی باشید تصاویر و فیلم ها ی تیم و بازیکنان خود را در فضای مجازی انتشار دهید از مسابقات خود فیلم و عکس بگیرید و با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید تا مخاطبان شما در فضای مجازی بیشتر شوند از هشتگ های معروف مربوط به رشته ورزشی خود استفاده کنید ، شرکت هایی را که احساس می کنید می توانند اسپانسر شما شوند را تگ کنید و آنها را به صفحات خود بکشانید ، با مخاطبان خود در فضای مجازی تعامل سازنده و گفتگو داشته باشید و آنها را در موفقیت و شکست های خود سهیم کنید تا حس تعصب آنها در خصوص تیم شما بالاتر برود
بدون شک تیمی که در فضای مجازی مخاطب بیشتری داشته باشد شانس بسیار بیشتری برای جذب مخاطب خواهد داشت بنابراین از فضای مجازی به عنوان فرصتی بی نظیر برای معرفی و موفقیت تیم خود استفاده کنید ، موفقیت در فضای مجازی نیازمند یک اپراتور یا در اصطلاح ادمین فضای مجازی است بنابراین یک ادمین خلاق و حرفه ای به خدمت بگیرید تا امورات شما را در فضای مجازی انجام دهد
نقش رسانه ها در جذب اسپانسر :
امروز ه با وجود فضای مجازی نقش رسانه های مکتوب و چاپی هرچند کمرنگ تر شده است اما همچنان این رسانه ها نیز مخاطب خاص خود را دارند بنابراین نباید آنها را فراموش کرد ، مدیران تیم های ورزشی باید با رسانه های معتبر محلی و سراسری تعامل بسیار خوبی داشته باشند در استان ما هرچند رسانه های غیر تخصصی پر مخاطبی وجود دارد اما چند رسانه که به صورت تخصصی به ورزش می پردازند نیز فعالیت می کنند که می توانند شما را در راه موفقیت و جذب اسپانسر کمک کنند .
استفاده از ظرفیت رسانه های معتبر می تواند در جذب اسپانسر تاثیر گذار باشد ، قبل و بعد از هر مسابقه کنفرانس خبری بگذارید اگر توان برگزاری کنفرانس خبری ندارید با خبرنگاران شناخته شده ارتباط برقرار کنید و اخبار مهم خود را برای آنها بفرستید تا فعالیت های شما در سطح رسانه ها نشان داده شود در واقع مانند ادمین صفحات شما در فضای مجازی ، ارتباط با رسانه ها نیز نیازمند یک شخص کارشناس و حرفه ای دارد بنابراین یک فرد را نیز بعنوان مدیر روابط عمومی به خدمت بگیرید تا پل ارتباطی تیم شما و رسانه ها باشد .
در اینجا و در میان پرانتز باید به نقش رسانه ملی در جذب اسپانسر برای تیم ها نیز اشاره کنیم ، صدا و سیما بعنوان معتبرترین رسانه در سطح کشور آنچنان که باید از ورزش حمایت نمی کند و حتی در بسیاری از مواقع از تیم های ورزشی هزینه های نامتعارفی را دریافت می کند ، رسانه ای که از بودجه عمومی و بیت المال استفاده می کند باید توجه ویژه ای به ورزش داشته باشد و تا حد توان مسابقات ورزشی حتی در سطوح پایین را پخش کند ،متاسفانه صدا و سیمای مرکز کرمانشاه با صرف هزینه های زیاد به تهیه آثار بی مخاطب و تکراری با عناوین فرهنگی می پردازد در صورتی که پخش یک مسابقه ورزشی می تواند علاوه بر بالا بردن تعداد مخاطبان این رسانه به ایجاد انگیزه و شور و نشاط و دعوت کودکان ، نوجوانان و حتی جوانان به ورزش کمک کند .
بدون شک نمایش بازی یک تیم در صدا و سیما برای اسپانسر نیز می تواند جذاب باشد بنابراین صداوسیما در صورت پخش مسابقات ورزشی کمک بسیار زیادی به تیم ها در زمینه اسپانسرینگ خواهد نمود اما متاسفانه سیاستی را که این رسانه در سالهای اخیر در پیش گرفته است مردم را از ورزش دورتر کرده است که لازم است مدیریت صدا و سیمای مرکز کرمانشاه در این زمینه تجدید نظر کند قبل از اینکه عرصه را به سایت ها ، کانال ها و صفحات مجازی خلاق که حتی مسابقات را بصورت زنده پخش می کنند ، ببازد .

استفاده از ظرفیت رسانه ها و انجمن های تخصصی در جذب اسپانسر :
در جوامع مدرن و مدنی انجمن ها و اصناف نقش بسیار مهمی در توسعه بخش های مختلف دارند در بحث رسانه و ورزش نیز انجمن خبرنگاران ، نویسندگان و عکاسان ورزشی بعنوان نهادی مستقل و زیر مجموعه اتحادیه جهانی ورزشی نویسان در کشور فعالیت می کند و در بسیاری از استانهای کشور فعالیت دارد که بصورت تخصصی ورزش و اخبار پیرامون آن را رصد می کند ، در بحث اسپانسرینگ ، تیم های ورزشی می توانند از ظرفیت این انجمن و رسانه و خبرنگاران وابسته به آن استفاده کنند و بعنوان رابط و واسطه بین تیم آنها و واحد‌های تولیدی و صنعتی که توانایی حمایت مالی از ورزش را دارند استفاده کنند
بعنوان مثال در سالهای اخیر انجمن ورزشی نویسان استان کرمانشاه که متشکل از جوانان فعال و با دانش فنی کافی است در اقدامی خلاقانه در روز جهانی خبرنگاران ورزشی با دعوت از مدیران چند واحد فعال صنعتی استان به این جشنواره به مسائل و مشکلات مالی پیرامون ورزش در استان کرمانشاه پرداخته شد که نتایج مثبتی در بحث اسپانسرینگ و حمایت مالی از برخی تیم های ورزشی را در پی داشت . بنابراین برای موفقیت و دیده شدن تیم خود با خبرنگاران ورزشی ارتباط بگیرید و از ظرفیت و توانایی آنها نهایت استفاده را ببرید تا شما را به اسپانسرها معرفی کنند

استفاده از قانون در بحث اسپانسر گیری:

بحثی در قانون کشور ما وجود دارد مبنی بر مصرف بخش کوچکی از درآمد واحد‌های آلاینده محیط زیست ، در زمینه فرهنگ ، آموزش و ورزش که مدیران ارشد استان و همچنین مدیریت ورزش با همکاری اداره محیط زیست می توانند با استفاده از این قانون واحد‌های آلاینده موجود در استان که شامل صنایع سیمان ، پتروشیمی و نفت می شود را مجاب به صرف هزینه در حمایت از ورزش کنند
این حمایت ها حتما مستلزم پرداخت هزینه از سوی آنها نخواهد بود بلکه این واحد‌های صنعتی می توانند در زمانهای مشخص اماکن ورزشی خود را بصورت رایگان در اختیار تیم ها و هیات های ورزشی قرار دهند تا علاوه بر رعایت قانون به توسعه ورزش نیز کمک کنند .
حامی مالی شما حتما نباید به شما پول پرداخت کند ، او می تواند خدماتی را به شما ارائه کند بعنوان مثال یک شرکت اتوبوسرانی می تواند در بحث لجستیک و حمل نقل به شما کمک کند و در عوض شما در مسابقات و صفحات مجازی و پر کنفرانس های خبری از این برند نام ببرید و آن را معرفی کنید

تعامل بین اداره ورزش و جوانان با واحد‌های صنعتی :

اداره ورزش و جوانان بعنوان متولی اصلی توسعه ورزش در استان می تواند با واحد‌های صنعتی وارد مذاکره شود و آنها را نسبت به حمایت از تیم های ورزشی متقاعد کند بعنوان نمونه دعوت رسمی از مدیران واحد‌های صنعتی به مسابقات ، رویدادها و همایش های ورزشی که در آن مدیران دولتی نیز دعوت شده اند می تواند سبب جلب نظر آنها به حمایت از ورزش شود

به دنبال حمایت های مالی دولتی نباشید :

در سالهای اخیر بسیاری از تیم های ورزشی استان که توانسته بودند با تکیه بر توانایی های خود به سطوح بالای لیگ های ورزشی راه پیدا کنند متاسفانه با تمرکز بر روی کسب حمایت مالی از سوی نهادهای دولتی به جای پیدا کردن حامیان مالی خصوصی ، ضررهای جبران ناپذیری را در ورزش متحمل شدند
مدیران این تیم ها پس از صعود به سطوح بالای لیگ های معتبر تمام توان و تمرکز خود را بر روی کمک های دولتی گذاشتند در صورتی که در قانون صراحتا عنوان شده است که نهادهای دولتی حق حمایت از تیم های خصوصی را ندارند .
این تیم ها می توانستند با ارایه راهکارهای منطقی و مناسب مدیران دولتی را متقاعد کنند تا با ایجاد مشوق ،شرکت ها و واحد‌های تولیدی خصوصی را به حمایت مالی از تیم ها ی ورزشی مجاب کنند

در پایان باید گفت بدون سرمایه اولیه وارد تیم داری در ورزش نشوید زیرا جذب اسپانسر برای یک تیم ناشناخته امری سخت است بنابراین اگر نتوانستید برای تیم تان اسپانسر جذب کنید نگران نباشید ، چون فعلا ناشناخته اید پس خودتان به کارتان ادامه دهید. بهترین باشید و هر روز و در هر مسابقه سعی کنید بهترین نتایج را بگیرید . تا در نهایت بهترین تیم در حوزه ورزشی خود باشید. به شما قول می دهم به این شکل خود اسپانسر به‌سراغ شما خواهد آمد فراموش نکنید هرچه مخاطب شما بیشتر باشد حامی مالی شما بزرگتر خواهد بود و در واقع یک ارتباط تنگاتنگ بین تعداد طرفدارا ن شما و اسپانسرتان وجود دارد
این را نیز فراموش نکنید که این تیم شما نیست که محتاج اسپانسر است در واقع این اسپانسر است که به شما نیاز دارد چون محصول و برند او را با هزینه های بسیار پایین‌تر از تبلیغات رایج به مردم معرفی می کنید و اگر بخواهیم منطقی تر و ریزبینانه تر به بحث اسپانسرینگ بیندازیم در واقع تیم های ورزشی به دلیل مخاطبان و طرفداران جوانی که دارند سبب نشاط و هیجان در جامعه می شوند و بدون شک جامعه ای که نشاط و شادابی داشته باشد مصرف کننده بهتری است و نیاز به خدمات بیشتری دارد و در نتیجه گردش مالی یک جامعه پویا و پر نشاط بسیار بیشتر از یک جامعه افسرده ، بی نشاط و غیرفعال است
رویا پرداز ، مثبت اندیش و بزرگ بین باشید زیرا ممکن است زمانی فرا برسد که بزرگترین شرکت ها و برندهای دنیا برای حمایت مالی از تیم شما با هم رقابت کنند

About Post Author

محمد موسوی

خبرنگار و روزنامه نگار ، ورزشی ، اجتماعی و سیاسی سردبیر جام ورزش - خبرنگار خبرگزاری ایلنا - دبیر سرویس ورزش هفته نامه بیستون و بیستون ورزشی - خبرنگار روزنامه و خبرگزاری های محلی و سراسری - خبرنگار مستقل عضو رسمی اتحادیه جهانی ورزشی نویسان عضو رسمی انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی ایران عضو اتحادیه روزنامه نگاران ایران عضو خانه مطبوعات استان کرمانشاه عضو صندوق اعتباری هنر عضو سامانه مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد مترجم و طراح گرافیک دارای مدرک تحصیلی : کارشناسی زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد علوم ارتباطات
Happy
Happy
۱۰۰ %
Sad
Sad
۰ %
Excited
Excited
۰ %
Sleepy
Sleepy
۰ %
Angry
Angry
۰ %
Surprise
Surprise
۰ %