0 0
Read Time:۳ Minute, 13 Second

روز گذشته نشستی خبری به میزبانی هیات بازی‌های بومی محلی استان کرمانشاه به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اجتماعی ورزشی ، جام ورزش : بهرام بهروش در این نشست، ضمن ارائه‌ی گزارش درباره‌ی عملکرد هیات تحت نظر خود، به طرح صحبت‌های مختلفی پرداخت که ما قصد داریم یکی از اصلی‌ترین صحبت‌های او را زیر ذره‌بین قرار دهیم.

شاه‌بیت سخنان بهروش، استفاده از پتانسیل‌های «زوران»بود. رشته‌ای قدیمی که تاریخچه‌ای دیرینه دارد و حتی برخی معتقدند که در شاهنامه هم نشانه‌های زوران وجود دارد. در واقع خیلی‌ها اعتقاد دارند وقتی فردوسی می‌گوید که دو نفر به کشتی مشغول شدند، منظورش این سبک کشتی به شکل امروز نیست بلکه ترکیبی از زوران و‌ کشتی است. در واقع زوران، یکی از پروژه‌هایی است که می‌تواند به عنوان یک برگ برنده مهم برای ورزش استان محسوب شود. صرف نظر از بعد تاریخی این رشته، ما‌ می‌بینیم که رشته‌هایی مانند چوگان یا کشتی با چوخه چگونه باعث رونق استان‌های خود‌ شده‌اند. هرساله شاهد آن هستیم که مردم خراسان راهی گود چشمه زینل‌خان در اسفراین می‌شوند تا مسابقات کشتی با چوخه را نظاره کنند. از این رو ثبت جهانی زوران، و بعد از آن تلاش برای معرفی آن به مردم ایران و حتی جهان، می‌تواند یک تیر و چند نشانی باشد برای ورزش استان و کشور. مطمئنا ثبت زوران و معرفی هرچه بیشتر و بهتر آن به سایرین، در وهله‌ی اول می‌تواند باعث ورود افراد بیشتری به عنوان ورزشکار به این رشته شود.

از این گذشته، ایجاد مسابقات هرساله و اهدای جوایز به نفرات برتر، می‌تواند هم باعث ایجاد نشاط در بین جوانان شود، هم تماشاگران را به گودهای زوران بکشاند. تصور کنید اگر این پروژه به درستی انجام شود، ما می‌توانیم سالی چند بار مسابقات زوران را برگزار کنیم و با هربار آمدن جمعیتی مثل آنچه در گود کشتی با چوخه خراسان اتفاق می‌افتد، شاهد ایجاد یک بازارچه فصلی برای درآمد زایی هم باشیم. بازارچه‌ای که می‌تواند در کنار زوران، به معرفی سایر حوزه‌های بومی محلی مانند غذاهای محلی، سوغات و لباس و… بپردازد و به مثابه یک نمایشگاه، ویترینی شود برای معرفی فرهنگ غنی استان ما.
تصور کنید با ایجاد گود زوران، و معرفی درست این رشته به مردم کشور، هرساله چه جمعیتی به گودها سرازیر شود و همین می‌تواند باعث ایجاد یک نمایشگاه شود که در آن در لابلای مسابقات زوران، ما بتوانیم به معرفی فرهنگ، آداب و و رسوم، غذا و لباس‌های محلی و… بپردازیم و از طرفی شاهد فروش صنایع دستی، سوغاتی‌های محلی و … باشیم.

اینجاست که اهمیت ثبت رشته‌هایی مانند زوران معلوم می‌شود و در می‌یابیم که چرا متولیان هیات بومی محلی استان، بر ثبت زوران به نام استان کرمانشاه اصرار داشتند و حالا تلاش می‌کنند تا هرچه زودتر گود آن را احداث کنند. بی‌شک این‌ها تنها بخش‌هایی از مزایای مسابقات زوران است و برای پی‌بردن به پیامدهای مثبت آن، کافی است نگاهی به مسابقات چوگان در اصفهان یا کشتی با چوخه در خراسان بیندازیم تا ببینیم چه نتایجی برای استان‌های مد نظر داشته است. به همین دلیل حالا که رییس هیات بومی محلی استان به عنوان سرپرست انجمن زوران کشور هم معرفی شده، بهتر است تا مسئولان استان پای کار بیایند و چشم‌انداز آینده زوران را ترسیم کنند تا با ایجاد گود زوران و برگزاری مسابقات مختلف، بتوان از این رشته به عنوان یک نمایشگاه برای معرفی استان و درآمدزایی استان استفاده کرد. مطمئنا صرف هزینه در چنین حوزه‌هایی نه تنها به هدر نمی‌رود، بلکه می‌توان با مدیریت صحیح چند برابر آن را در بلند مدت درآمد کسب کرد و یک حرکت ماندگار در ورزش استان انجام داد. تنها کافی است از این پتانسیل‌های بالقوه به خوبی بهره ببریم.

خبرنگار : امیر احمدی

About Post Author

مدیر مسوول : مهدی حشمتی

مهدی حشمتی مدیر مسوول پایگاه خبری جام ورزش - خبرنگار ، روزنامه نگار و عکاس ، ورزشی - دبیر سابق سرویس ورزشی روزنامه باختر - عضو رسمی انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی ایران - عضو هیات رئیسه انجمن ورزشی نویسان استان کرمانشاه - عضو خانه مطبوعات استان کرمانشاه - عضو صندوق اعتباری هنر - عضو سامانه مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد - مدیر روابط عمومی اداره ورزش و جوانان شهرستان کرمانشاه
Happy
Happy
۰ %
Sad
Sad
۰ %
Excited
Excited
۰ %
Sleepy
Sleepy
۰ %
Angry
Angry
۰ %
Surprise
Surprise
۰ %