سید‌ محمد موسوی – عربستان در ادامه تحولات بزرگی که در زمینه های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و ورزشی خود داشته، در سال ۲۰۲۰ توانست با پرداخت ۷۵ میلیون دلار مسوولان فدراسیون جهانی اتومبیلرانی را متقاعد کند که به مدت پنج سال میزبانی رقابت های معتبر رالی داکار را بدست بیاورد
پس از کشور امارات و شیخ نشین دبی که توانسته بود میزبانی معتبرترین مسابقات اتومبیلرانی جهان یعنی فرمول ۱ را از آن خود کند یک کشور دیگر عرب نشین حاشیه خلیج فارس توانست دومین رویداد معتبر اتومبیلرانی جهانی را به خاک خود بکشاند
میزبانی که بزرگترین کارخانجات کامیون ، اتومبیل و موتورسیکلت جهان را به عربستان می کشاند که قدرتمندترین محصولات تولید شده خود را به نمایش بگذارند
در کنار این شرکت های بزرگ بهترین و محبوبترین رانندگان جهان نیز به عربستان می آیند و در پی آنها علاقمندان و تماشاگرانی قرار دارند که میلیون ها دلار را در این کشور بیابانی هزینه خواهد کرد
در رقابتهای رالی داکار ۲۰۲۲ بیش از ۵۰۰ راننده از ۶۰ کشور جهان در ۱۴ روز با هم به رقابت می پردازند !
اما بدون شک هرجا رقابت مهیج و پرشوری برای علاقمندان باشد شرکت های بزرگ هستند که به تبلیغ محصولاتشان خواهد پرداخت بنابراین این شرکت ها نیز میلیون ها دلار برای اسپانسری این مسابقات پرداخت خواهند کرد

با تفاسیری که گفته شد و طبق اعلام بسیاری از کارشناسان ،عربستان می تواند از بیابان های خشک و سوزان خود در طول پنج سال ، حداقل مبلغی معادل ۱ تا ۱/۵ میلیارد دلار در آمد داشته باشد که ۲۰ برابر سرمایه گزاری خود در این رقابت ها است
اما نکته ای که مورد توجه است این است که بدون شک مسئولان این کشور شاهزاده نشین از دید دیگری نیز به این میزبانی چشم دوخته اند .عربستان در طی چند سال اخیر و در پی طرح اصلاحات خود از صنعت گردشگری بعنوان یکی از مهمترین راهکارهای درآمدزایی و کمتر کردن وابستگی خود به نفت نام می برد و با سرمایه گزاری های که در این بخش داشته است چشم به این دارد که بعنوان قطب گردشگری خاورمیانه شناخته شود .بنابراین
جنبه دیگر میزبانی عربستان از رقابت های رالی داکار معرفی جاذبه های گردشگری خود به دنیا است .
بدون تردید آفتاب سوزان و زمین های بدون علف عربستان نمی تواند جذابیتی برای گردشگران داشته باشد مگر اینکه برای آن برنامه ریزی های دقیق در زمینه توسعه ای وجود داشته باشد و این در حالی است که در کشور ما علاوه بر بیش از ۸۰ هزار کیلومتر کویر و صحرا که داغ ترین نقطه جهان را در خود جای داده است و می تواند میزبان اینگونه رقابت ها باشد در هر نقطه ایران یک تنوع آب و هوایی وجود دارد که می توان انواع مسابقات ورزشی را در آن برگزار کرد از آب های خلیج فارس و خزر در جنوب و شمال ایران ، تا موج های سواحل چابهار که بهشت موج سواران است ، از کوههای پوشیده از برف دماوند و سهند و سبلان تا کوه پایه ها سرسبز و رودهای خروشان دامنه زاگرس و اورامانات نعمت های بی نظیری که متاسفانه سالهاست با بی تدبیری از آن استفاده ای نبرده ایم و فقط نظاره گر پیشرفت هر روزه کشورهای همسایه در زمینه توسعه گردشگری ورزشی هستیم
با توجه به مبالغی که در ورزش جابجا می شود می توانیم به ورزش بعنوان یک صنعت در آمد را نگاه کنیم بنابراین باید ” بپذیریم که ما بازندگان صنعت ورزش هستیم !

شروع ماجراجویی مسابقات داکار به سال ۱۹۷۷ برمی‌گردد که تیری سابین در مسابقه Abidjan-Nice صحرای لیبی با موتور گم شد. او که از شن‌های صحرا نجات پیدا کرده بود، به فرانسه بازگشت و به خودش قول داد این تجربه را با افراد زیادی شریک شود.
او در اروپا مسیرش را آغاز کرد و تا الجزیره ادامه داد، از آگادزعبور کرد و سرانجام مسیرش را در Dakar به پایان رساند. تیری سابین یک شعار داشت: «چالشی برای شرکت کنندکان و رویایی برای تماشاگران.»
مسابقات رالی داکار در ۴ بخش موتورسیکلت، کواد، اتومبیل و کامیون برگزار می‌کند

مسابقات داکار برای شرکت تمام افراد حرفه‌ای و آماتور آزاد است که هر شرکت کننده روزانه باید میانگین ۵۰۰ کیلومتر روی تپه‌های شنی ، گل ، چمن و سنگ موتورسواری کند.
تا به حال حدودا ۵۰ نفر جان خود را در مسابقات رالی Dakar از دست داده‌اند. یعنی سالانه میانگین ۱ نفر جان خود را از دست داده است که ممکن است به دلیل شرایط سخت و خطرناک مسیر مسابقه باشد. 
ورود به مسابقات رالی داکار برای هر شرکت کننده ۷۵۰۰۰ دلار هزینه دارد. همچنین شاید عبور از بعضی مناطق رالی Dakar مرگبار باشد و جان شما را به خطر بیندازد اما با این حال جذابیت زیادی برای شرکت کنندگان دارد.

مسابقات رالی داکار سالانه در ۱۴ روز یا دو هفته اول سال نو میلادی برگزار می‌شود