سید محمد موسوی – جام ورزش – همانطور که می دانیم ورزش بعنوان یکی از عوامل اصلی سلامت در جوامع شناخته می شود بطوری که بسیاری از کشورهای جهان علاوه بر توجه ویژه به بعد قهرمانی ورزش به ابعاد مثبت آن در جامعه از جمله سلامت روان و سلامت جسم توجه ویژه ای دارند و از اینرو ورزش را بصورت علمی پیگیری می کنند بطوری که در بسیاری از رشته ها آکادمی های تخصصی ورزشی وجو دارد تا اصول ورزش را بصورت علمی آموزش دهند .
متاسفانه کشور ایران با وجود ظرفیت های بسیار بالا در ابعاد مختلف ورزشی آنچنان که باید از این مهم بهره ای نبرده است تا جاییکه اکثر مردم فقط از دید قهرمانی به ورزش نگاه می کنند.
در این میان ورزش همگانی می تواند نقش بسزایی در سلامت و نشاط جامعه خصوصا در بین بانوان و سالمندان که تحرک کمتری دارند ایفا کند. ولی متاسفانه همانطور که شاهد هستیم ورزش همگانی که باید بصورت گسترده در سطوح مختلف جامعه گسترش یابد به دلایل مختلف و غیر قابل توجیه توسط مسئولان نادیده گرفته می شود و حتی در برخی موارد شاهد آن هستیمکه فعالیت های ورزشی گروهی بانوان در پارک ها ممنوع و مانع از برگزاری آن شده است .
با تفاسیری که از نقش ورزش در سلامت جامعه بیان شد و با توجه به آغاز هفته تربیت بدنی ، در این نوشتار قصد داریم تا به بررسی نقش ورزش در سلامت جسم و روحو ایجاد شور و نشاط در بین مردم نگاه کوتاهی داشته باشیم .
ورزش های همگانی از قبیل پیاده روی ، دو ، کوهنوردی ، یوگا و دیگر ورزشهای که بصورت گروهی و با هزینه های اندک توسط مردم عادی انجام می گیرد برای سلامت جامعه بسیار مفید هستند و بسیاری از متخصصان علوم ورزشی و جامعه شناسی مشترکاً بر این باور تاکید دارند که رابطه ی مستقیمی بین یک سبک زندگی سالم و پر نشاط و فعالیت های جسمانی منظم وجو دارد .
بسیاری از بیماریهای قلبی و عروقی در بین افرادی رخ
می دهد که کم تحرک و بی تحرک هستند و به زندگی ماشینی عادت کرده اند در جوامعی که به پیری گرایش دارند و جمعیت سالخورده آن در حال افزایش است ورزش
می تواند بر طول عمر و افزایش امید به زندگی موثر باشد .
در یک تحقیق جامع که در کشور آمریکا توسط دانشمندان انجام شد مشخص شد که رابطه بین سبک زندگی فعال جسمانی و مرگ و میر قلبی عروقی یک روند مستقیم و غیر قابل انکار است .
در این تحقیق روشن شد که ورزش منظم منجر به افزایش حداکثر ظرفیت هوازی شریانهای بدن می شود و به تغییرات محیطی در ماهیچه (افزایش ظرفیت متابولیسم هوازی و بهبود بستر و استخراج اکسیژن با افزایش اختلاف اکسیژن شریانی) می انجامد و به دلیل تغییرات قلبی عروقی با افزایش حجم شریانهای حیاتی ،سکته مغزی و برون ده قلبی در افراد سالخورده بسیار کم می شود.
میزان بیماریهای قلبی و عروقی و در نتیجه انواع مختلف سکته در افراد کم تحرک در مقایسه با افرای که حداقل یک ساعت در روز ورزش های سبک انجام می دهند دو برابر بیشتر است و این رقم در خصوص افرادی که ورزشهای هوازی مانند پیاده روی و کوهنوردی را انجام می دهند به چهار برابر می رسد .
بنابراین ، ورزش منظم می تواند با افزایش عملکرد قلب و درنتیجه باز شدن شریانها مانع از مرگ های ناگهانی در بین افراد مختلف جامعه خصوصا در میان افراد سالمند شود
در بخش دیگری از این تحقیق به این نکته اشاره شده است که ورزش بیش از حد در میان افراد سالمند ، می تواند با خطرات جدی همراه باشد بنابراین این افراد باید علاوه بر سبک زندگی سالم و استفاده از خوراکیهای کم چرب و با قند پایین باید برای ورزش کردن ظرفیت بدن خود را نیز در نظر بگیرند .
همانطور که گفته شد ورزش می تواند سبب طول عمر و جلوگیری از بسیاری از بیماریهای قلبی و عروقی شود اما در بعد اجتماعی ورزش نیز می توان به ایجاد انگیزه و نشاط در بین سطوح مختف جامعه ، کاهش آسیب های اجتماعی ، کاهش اختلافات طبقاتی با قرار گرفتن افراد غنی و فقیر در کنار یکدیگر ، افزایش عدالت اجتماعی با استفاده از ظرفیت های اماکن عمومی و وسایل ورزشی برای بانوان همانند مردان و کاهش اعتیاد در جامعه بسیار تاثر گذار باشد .
با توجه به آنچه گفته شد یکی از مهمترین وظایف دستگاههای ذیربط در ایجاد سالامت روان و جسم در جامعه باید توسعه ورزش های همگانی برای همه افراد حتی در دور افتاده ترین نقاط باشد زیر یک جامعه پویا و فعال و با نشاط نیامند افراد سالم و با توان بدنی و روحی کافی
می باشد که امیدواریم مسئولان علاوه بر توجه به ورزش قهرمانی جنبه های عمومی ورزش را نیز در دستور کار خود قرار دهند .