0 0
Read Time:۴ Minute, 52 Second

سید محمد موسوی – سردبیر جام ورزش – هفته قبل حسن کامرانی فر دبیر کل فدارسیون فوتبال با حضور در کرمانشاه از نزدیک با مشکلات فوتبال استان آشنایی پیدا کرد و با مسئولان فوتبال و خبرنگاران گفتگو کرد
.در حاشیه این بازدید کامرانی فر در پاسخ به خبرنگاران در خصوص چرایی عدم بازگشت تیم فوتبال راهیان به لیگ دسته اول فوتبال کشور اظهاراتی را بیان نمود که بیان این سخنان از نظر کسانی که آشنایی نه چندان زیادی هم با ورزش ایران خصوصاً فوتبال داشته باشند عجیب و غیر واقعی به نظر می رسد .
دبیر کل فدارسیون فوتبال یکی از دلایل اصلی عدم اجازه به تیم فوتبال راهیان به لیگ دسته اول کشور را صدور رای از سوی نهادهای خارج از فدراسیون فوتبال یعنی دیوان عدالت اداری بیان نمود و تمکین به این رای از سوی فدراسیون فوتبال را خلاف قوانین این فدراسون ارزیابی کرد
کامرانی فردر حالی از عدم دخالت سایر نهادهای قانونی کشور در قوانین فوتبال سخن می گفت که بر همگان عیان است که فوتبال ایران بر خلاف تمامی کشورهای دنیا با دخالت مستقیم سیاسیون اداره می شود از تعیین و تایید صلاحیت رئیس آن که زیر نظر مستقیم وزارت ورزش که یک نهاد سیاسی است تا عدم حضور بانوان در ورزشگاهها و عدم پرداخت حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی که در اخیتار صدا و سیما و نهادهای دیگر است .
به جرعت می توان گفت هیچ فدراسیون فوتبالی در دنیا به اندازه فدراسیون فوتبال ایران در خصوص رعایت نگردن قوانین بین المکللی فوتبال و دخالت سیاسون در فوتبال توسط فیفا مورد بازخواست قرار نگرفته است و حتی در برخی موارد تا پای تحریم فدراسیون فوتبال نیز پیش رفته است .
خوشبختانه فدراسیون فوتبال به هر نحوی و به بهانه های مختلف و شاید بواسطه لابی هایی که در نهاد بین المللی فوتبال ( فبفا ) داشته است تا کنون توانسته است قوانین فیفا را دور بزند . و از تحریم و تعلیق رهایی یابد
در ادامه صحبت های دبیر کل فدارسیون فوتبال را در با خبرنگار ورزشی خبرگزاری ایسنا در خصوص چرایی عدم بازگشت تیم فوتال راهیان به لیگ دسته اول فوتیال با وجود رایی قاطع دیوان عالی کشور توسط فدراسیون فوتبال مرور می کنیم .
اظهارات دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره بازگشت تیم راهیان
به گزارش ایسنا، حسن کامرانی فر دبیرکل فدراسیون فوتبال در حاشیه سفر اخیرش به کرمانشاه در جمع خبرنگاران درخصوص چرایی عدم اجازه بازگشت تیم راهیان به لیگ دسته اول توسط فدراسیون علیرغم اینکه این باشگاه حکم دیوان عالی کشور را دارد، گفت: همه می دانیم که فوتبال مستقل است و هیچ ارگانی غیر از فوتبال نمی تواند در مورد فوتبال رای صادر کند.
وی ادامه داد: این یک اصل است که هیچ ارگانی خارج از فوتبال در حوزه فوتبال نمی تواند رای صادر کند، هرچند که این اتفاق می تواند در حوزه مالکیت ها و مسائل دیگر انجام گیرد، اما در مورد قوانین فوتبال و مسائل فنی، تنها مرجع ارکان قضایی خود فدراسیون فوتبال است که تصمیم گیری می کند.
دبیرکل فدراسیون فوتبال اضافه کرد: درخصوص سقوط و صعود تیم ها، تعداد تیم های حاضر در لیگ و … تنها ارکان قضایی خود فدراسیون که دارای قضات مستقل است، می تواند نظر بدهد و از نظر فدراسیون هم رای این ارکان قابلیت اجرایی دارد و صدور رای از سوی یک ارگان دیگر را دخالت در حوزه فوتبال می دانیم.
وی با بیان اینکه مسئولین فدراسیون تاکنون جلسانی را با مسئولین قوه قضائیه در این خصوص داشته اند، گفت: اگر ارگانی غیر از فوتبال بخواهد درباره مسائل فوتبالی ورود کند، دیگر آن نظم و برنامه را در رقابت های لیگ نخواهیم داشت.
کامرانی فر تاکید کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند و ارکان غیرفوتبالی بخواهند در رابطه با مسائل فوتبالی نظر بدهند، ممکن است با موانع زیادی از سوی فیفا و AFC مواجه شویم و حتی تا آستانه تعلیق هم پیش برویم.
وی در ادامه با تائید ارسال نامه ای از AFC به فدراسیون در این رابطه، عنوان کرد: در این نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا خواستار توضیح در خصوص چرایی ورود دستگاه های غیرفوتبالی در این حوزه شده است.
دبیرکل فدراسیون فوتبال در خاتمه اعلام کرد: مسئولین باشگاه راهیان نیز بهتر است از طریق ارکان قضایی فوتبال پیگیر پرونده خود باشند تا برای ما قابلیت اجرا داشته باشد.
اما ایراد چنین سخنانی از سوی یکی مهمترین نفرات فدراسیون فوتبال در حالی بیان می شود که فوتبال کشور غرق در تبعیض و فساد و رانت و دخالت سیاست در آن و همچنین پرونده های است که با رای و دخالت دیگر نهادها روبرو بوده است و به آن تن داده است و در واقع چنین سخنانی را می توان یک فرار رو به جلو از سوی فدراسیون فوتبال برای عدم تکین به رای بالاترین نهاد قضایی کشور دانست .
رایی که اجرایی آن می تواند تلاش های ۶ ساله سلمان کریمی مدیر عامل باشگاه راهیان و همکارانش را در احقاق حق قانونی مردم این استان برای داشتن یک تیم در سطوح بالایی فوتبال کشور را بی نتیجه نگذارد و حق قانونی را که سالهسات فدارسیون فوتبال آنرا پایمال کرده است دوباره برگرداند .
گفتنی است سازمان لیگ فوتبال در فصل ۹۴ – ۹۳ تعداد تیم های حاضر در لیگ های فوتبال کشور را کاهش داد که اجرای این تصمیم در هفته های انتهایی لیگ دسته اول باعث سقوط تیم راهیان( شیرین فراز سابق) کرمانشاه به لیگ دسته دوم شد.
مدیرعامل باشگاه راهیان که نسبت به این تصمیم سازمان لیگ معترض بود و اعلام دیرهنگام این مصوبه را خلاف مقررات می دانست، پیگیری هایی را از طریق خود فدراسیون انجام داد، اما زمانی که از رسیدگی مسئولین فدراسیون ناامید شد، شکایتش را از طریق مراجع قضایی پیگیری کرد، تا اینکه زمستان سال گذشته پس از شش سال دوندگی توانست حکم دیوان عالی کشور را برای بازگشت تیمش به لیگ دسته اول بگیرد.
هرچند با توجه به پیگیری های مدیرعامل باشگاه راهیان پیش بینی می شد که این تیم در فصل ۱۴۰۰ لیگ دسته اول حضور پیدا کند، اما با عدم تمکین فدراسیون به رای مراجع قضایی، این اتفاق نیفتاد.

About Post Author

محمد موسوی

خبرنگار و روزنامه نگار ، ورزشی ، اجتماعی و سیاسی سردبیر جام ورزش - خبرنگار خبرگزاری ایلنا - دبیر سرویس ورزش هفته نامه بیستون و بیستون ورزشی - خبرنگار روزنامه و خبرگزاری های محلی و سراسری - خبرنگار مستقل عضو رسمی اتحادیه جهانی ورزشی نویسان عضو رسمی انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی ایران عضو اتحادیه روزنامه نگاران ایران عضو خانه مطبوعات استان کرمانشاه عضو صندوق اعتباری هنر عضو سامانه مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد مترجم و طراح گرافیک دارای مدرک تحصیلی : کارشناسی زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد علوم ارتباطات
Happy
Happy
۰ %
Sad
Sad
۰ %
Excited
Excited
۰ %
Sleepy
Sleepy
۰ %
Angry
Angry
۰ %
Surprise
Surprise
۰ %