0 0
Read Time:۳ Minute, 57 Second

صابر رفیعی – جام ورزش- کشتی همیشه برای ایرانیان نمادی از قدرت و سرفرازی بوده است بطوری که در سطح جهان و خصوصاً المپیک کشتی ایران در رقابت با روسیه و آمریکا همیشه علت اصلی جذابیت این ورزش باستانی بوده است.
این کشتی است که بار ناکامی های کشورمان در کسب مدال در رشته های ورزشی دیگر را به دوش کشیده است. و شاید علت آن را بتوان در ریشه تاریخی فرهنگی و آداب و رسوم این رشته پهلوانی یافت .
کشتی برای ما ایرانی ها متفاوت از دیگر رشته ها است چون تار و پود تاریخ اسطوره ای این کهن مرزو بوم در آن تنیده است ، از رستم شاهنامه تا پهلوان های ایران همانند پوریای ولی ، سید حسن رزاز و حسین گلزار کرمانشاهی و پهلوان یزدی بزرگ تا جهان پهلوان تختی و دیگر نام آوران کشتی ایران باعث شده است که بیشه ایران خالی از شیران و پهلوانان نامی نگردد .
کشتی پر افتخار ترین ورزش ایران در بازی های المپیک با کسب ۴۳ مدال می باشد که پس از آن وزنه برداری و با اختلاف زیاد با کسب ۱۹ مدال در رده دوم پرافتخارترین ورزش المپیکی ایران در طول تاریخ است.
کشتی گیران طلایی ایران در المپیک، در رشته آزاد حبیبی ،تختی،موحد،خادم، دبیر،قاسمی، و حسن یزدانی می باشند که در کنار کشتی گیران فرنگی کاری, همچون سوریان ،نوروزی و قاسم رضایی با کسب مدال طلا جزوه پرافتخار ترین کشتی گیران ایران محسوب می شوند.
در المپیک توکیو ۲۰۲۰ کشتی پرشانس ترین رشته برای کسب مدال
می باشد،به این دلیل که ایران با کسب ۱۱ سهمیه در کشتی فرنگی و آزاد بیشترین سهمیه را بین بقیه رشته های ورزشی دارد.
رضا اطری، مرتضی قیاسی ، مصطفی حسین خانی، حسن یزدانی، محمد حسین محمدیان، امیر حسین زارع در کشتی آزاد و علیرضا نجاتی، محمدرضا گرایی، محمدعلی گرایی، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده در کشتی فرنگی ۱۱ ملی پوش دلاور کشتی ایران در المپیک توکیو می باشند که شانس کسب مدال بالایی دارند.
این را نیز باید اضافه کرد که تیم ایران در وزن ۸۷ کیلوگرم در کشتی فرنگی نتوانست سهمیه المپیک را کسب کند.
در این بین حسن یزدانی اصلی ترین شانس مدال طلای کاروان کشتی ایران یک رقیب قدرتمند به نام تیلور آمریکایی را دارد که در چند سال اخیر ،دو بار مغلوب او شده است.
رشید سعدالله یف و کایل اسنایدر نیز دو رقیب اصلی محمدیان هستند، کشتی گیرانی که که در ریو مدال طلا را گرفتند و حالا مدعی ۹۷ کیلوگرم توکیو هستند؛ البته این ملی پوش ایران سابقه پیروزی دلچسب و ضربه فنی اسنایدر را نیز دارد.
امیرحسین زارع هم جزو شانس ها محسوب می شود اما اگر قرعه مناسبی به او نخورد کار دشواری برای رسیدن به مدال دارد. در وزن زارع حریفانی چون طاها آکگول از ترکیه قهرمان المپیک ریو و گنو پتریاشویلی قهرمان جهان از گرجستان حاضر هستند.
برادران گرایی هم در کشتی فرنگی شانس مدال هستند که محمد علی در ۷۷ و محمدرضا در ۶۷ کشتی خواهند گرفت.
محمد هادی ساروی در ۹۷ کیلوگرم یکی از جدی ترین شانس های مدال ایران است که حریفانی از ارمنستان و روسیه دارد که موسی اولوئف روس قهرمان جهان و آرتور الکسانیان ارمنی قهرمان ریو از جمله این حریفان سرسخت هستند.
امین میرزازاده جوان آینده دار ایران در رده بزرگسالان تاکنون به توفیق خاصی در این رده نرسیده است اما می تواند در ۱۳۰ کیلوگرم در میان قهرمانان بزرگی چون رضا کایالپ ترک و لوپز کوبایی که هردو جزو پرافتخارترین کشتی گیران جهان در المپیک و جهانی هستند شانس خود را آزمایش کند.
بهر حال تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان با ۱۱ شانس مدال می تواند پر مدال ترین تیم های ایران در این دوره از رقابت ها باشد ،ولی نباید با انتظار نابجا بار روانی و استرس را به اردوی تیم کشورمان وارد کرد ، شاید تحلیل درست از رقابت کشتی گیران ایران با حریفان قدرتمندشان را غلامرضا محمدی سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران بیان کرده باشد که می گوید «هرچند شناخت خوبی از تمام حریفان داریم ولی مهم تر از همه چیز روز مسابقه و کنار تشک و میدان مبارزه بودن یک عامل مهم در برد کشتی گیران می باشد.»
با این تفاسیر باید گفت هرچند ایران در رشته های دیگری همچون پرتاب دیسک با احسان حدادادی و وزنه برداری در دو وزن ، و برخی رشته های دیگر شانس کسب مدال را دارد ولی کشتی می تواند سهم ایران را از جدول توزیع مدال های رنگارنگ المپیک و جایگاه ایران را در جدول رده بندی ارتقا چشمگیری دهد
در پایان امیدواریم شیر بچه های کشتی آزاد و فرنگی کشورمان با دست پر به میهن مان برگردند و بار دیگر کشتی بتواند لبخند را به لبان مردم خسته و رنج‌دیده ایران زمین هدیه دهند.
گفتنی است فرنگی کاران چهارم مرداد و آزاد کاران نیز هشتم مرداد به توکیو اعزام خواهند شد.

About Post Author

محمد موسوی

خبرنگار و روزنامه نگار ، ورزشی ، اجتماعی و سیاسی سردبیر جام ورزش - خبرنگار خبرگزاری ایلنا - دبیر سرویس ورزش هفته نامه بیستون و بیستون ورزشی - خبرنگار روزنامه و خبرگزاری های محلی و سراسری - خبرنگار مستقل عضو رسمی اتحادیه جهانی ورزشی نویسان عضو رسمی انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی ایران عضو اتحادیه روزنامه نگاران ایران عضو خانه مطبوعات استان کرمانشاه عضو صندوق اعتباری هنر عضو سامانه مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد مترجم و طراح گرافیک دارای مدرک تحصیلی : کارشناسی زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد علوم ارتباطات
Happy
Happy
۰ %
Sad
Sad
۰ %
Excited
Excited
۰ %
Sleepy
Sleepy
۰ %
Angry
Angry
۰ %
Surprise
Surprise
۰ %