0 0
Read Time:۴ Minute, 40 Second

سید محمد موسوی – جام ورزش – پلنگ جویبار ، ببر مازندران ، ، شیر بچه مازندران ، یوزپلنگ ایرانی ، یار جنگی و یا هر لقب دیگری که شجاعت و دلاوری شیر بچه مازندران را برای ما تداعی کند شایسته حسن یزدانی است اما شاید زیباترین تعبیر از حسن یزدانی را هادی عامل عنوان کرده که او را نازنین پهلوان نامیده است.
عنوانی که قطعاً شایسته خود اوست ، پهلوانی که با متانت و فروتنی خاص و چهره جنگنده و کاریزمای که دارد در دل میلیونها کشتی دوست در ایران و جهان جا باز کرده است و بی جهت نیست که این جوان رعنای جویباری کشتی ایران بعنوان محبوبترین کشتی گیر آزادکار در سرتاسر جهان شناخته شده است.

حسن یزدانی پس از کسب گردن آویز طلا در مسابقات المپیک ریو آمده است تا رکورد شکنی کند و اولین کشتی گیر ایرانی باشد که دو طلای معتبرترین آوردگاه کشتی جهان یعنی المپیک را کسب کند .

یزدانی برای رسیدن به این افتخار ارزشمند و دومین طلای المپیک خود تنها یک رقیب قدرتمند را در پیش رو دارد و آن دیوید موریس تیلور آمریکایی است که در دو کشتی قبلی که با یزدانی داشته است هر دوبار توانسته است بعنوان فرد پیروز دستش را بالا ببرد.

تیلور که در وزن ۷۴ کیلوگرم زیر سایه جوردن باروز نتوانسته بود قد علم کند با حضور در یک وزن بالاتر و در وزن ۸۶ کیلوگرم در حالی که ناشناخته بود توانست در جام جهانی ۲۰۱۷ کشتی آزاد کرمانشاه یزدانی را با ضربه فنی شکست دهد و یکسال بعد در سال ۲۰۱۸ و در مسابقات جهانی بوداپست مجارستان در دور نخست این رقابت ها برای دومین بار و با وجود اینکه در پایان وقت اول کشتی ۵ بر ۲ عقب بود با نتیجه ۱۱ بر ۶ یزدانی را مغلوب کند و در نهایت به فینال راه یافت و عنوان نخست این دوره از رقابت ها را از آن خود کند.

در سال ۲۰۱۹ و در مسابقات جهانی نورسلطان قزاقستان در حالی که تیلور مصدوم بود و در این مسابقات حضور نداشت حسن یزدانی به مدال طلا دست پیدا کرد تا ثابت شود که تیلور اصلی ترین رقیب برای حسن یزدانی بشمار می رود .

از مهمترین عناوین دیوید تیلور می توان به
– طلای کشتی جهان در بوداپست در سال ۲۰۱۸
– طلای پان آمریکا در لیمای پرو در ۲۰۱۸
– طلای پان آمریکا در بوئنوس آیرس آرژانتین در سال ۲۰۱۹
– طلای پان آمریکا در گواتمالا ۲۰۲۱
– و برنز مسابقات یونیورسیاد (المپیک دانشجویان) در کازان سویس در ۲۰۲۱ اشاره کرد

و این درحالی است که حسن یزدانی
۱ طلای المپیک
۲ طلا ۱ نقره و ۱ برنز مسابقات قهرمانی جهان
۲ طلای قهرمانی آسیا
۱ طلای بازی‌های آسیایی
۳ بار عنوان قهرمان جام جهانی کشتی بهمراه تیم ملی کشتی آزاد ایران و
۱ طلای بازی‌های همبستگی اسلامی و
دهها مدال رنگارنگ در رده های نونهالان ، نوجوانان و جوانان آسیا و جهان را در کارنامه خود دارد که نشان از برتری مدالی و افتخارات یزدانی بر تیلور است

دیوید تیلور برای کسب دوبنده تیم ملی آمریکا در این وزن در مسابقات انتخابی المپیک توکیو توانسته است بونیکال راشکست دهد تا برای اولین بار جواز حضور در المپیک را کسب کند و یکبار دیگر رودرویی یزدانی در توکیو باشد .

راند سوم و سومین رقابت این دو فوق ستاره کشتی آزاد جهان در آوردگاه المپیک در حالی رخ خواهد داد که در هر مرحله ای از این رقابت ها با هم برخورد کنند قطعاً یک فینال نفس‌گیر برای وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک خواهد بود هرچند با توجه به عناوین و رنکینگ کشتی گیران دیگر این وزن احتمال رویارویی این دو کشتی گیر تا فینال بعید بنظر می رسد .
اما هر اتفاقی در قرعه کشی ها رخ بطور قطع یکی از آنها در فینال حضور خواهد داشت و شانس اول طلای وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد خواهند بود .

آیا یزدانی که بارها و بارها دارندگان مدال های المپیک و جهانی را با ضربه فنی و امتیاز عالی شکست داده است می تواند گربه سیاه خود را در آوردگاه المپیک در تله فنون ناب خود گرفتار و شکار کند و انتقام دو شکست قبلی خود را بگیرد ؟!

این سوالی است که باید برای پاسخ آن تا روز چهارشنبه سیزدهم مرداد صبر کرد تا یک رقابت جذاب و نفس‌گیر را شاهد باشیم .

حسن یزدانی در ۷ سال اخیر که در رده سنی بزرگسالان شرکت کرده است از ۹۹ کشتی که در میادین بین المللی ، جهانی و المپیک مبارزه کرده است تنها ۷ شکست را در پرونده خود ثبت کرده است که از این هفت شکست دیوید تیلور آمریکایی دو شکست سنگین را بر یزدانی تحمیل کرده است

در ادامه به معرفی تمام کشتی گیران وزن ۸۶ کیلوگرم المپیک توکیو‌خواهیم پرداخت که حسن یزدانی با یک طلای المپیک ، دو طلا ، یک نقره و یک برنز جهان و طلای بازی‌های آسیایی عنوان دارترین کشتی گیر در این وزن محسوب می شود

اسامی ۱۶ آزادکار المپیکی وزن ۸۶ کیلوگرم :

۱- حسن یزدانی (ایران): طلای المپیک/ ۲ طلا، یک نقره و یک برنز جهان/ طلای بازیهای آسیایی/

۲- دیپاک پونیا (هند): نقره قهرمانی جهان/ نقره و برنز قهرمانی آسیا

۳- مایلس ناظم آمینه (سن مارینو)

۴- آرتور نایفونوف (روسیه): برنز قهرمانی جهان/ ۳ طلای قهرمانی اروپا/ برنز امیدهای جهان

۵- استفان ریچموت (سوییس): برنز قهرمانی جهان

۶- کارلوس مندز (کلمبیا)

۷- اکرکم آگیومور (نیجریه)

۸- فاتح بنفردجلاه (الجزایر)

۹- دیوید تیلور (آمریکا): طلای سال ۲۰۱۸ جهان/ ۳ طلای پان‌آمریکن

۱۰- پول ادینسون گریفو (پرو)

۱۱- علی شعبان اف (بلاروس): ۴ مدال برنز قهرمانی جهان/ نقره بازیهای اروپایی/ ۲ برنز قهرمانی اروپا

۱۲- عثمان گوجن (ترکیه): برنز امیدهای جهان

۱۳-جاورایل شاپیف (ازبکستان)

۱۴- زوشن لین (چین)

۱۵- سوسوکه تاکاتانی (ژاپن): نقره سال ۲۰۱۴ جهان

۱۶- بوریس ماکویف (اسلواکی): نقره جهان/ برنز قهرمانی اروپا

About Post Author

محمد موسوی

خبرنگار و روزنامه نگار ، ورزشی ، اجتماعی و سیاسی سردبیر جام ورزش - خبرنگار خبرگزاری ایلنا - دبیر سرویس ورزش هفته نامه بیستون و بیستون ورزشی - خبرنگار روزنامه و خبرگزاری های محلی و سراسری - خبرنگار مستقل عضو رسمی اتحادیه جهانی ورزشی نویسان عضو رسمی انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی ایران عضو اتحادیه روزنامه نگاران ایران عضو خانه مطبوعات استان کرمانشاه عضو صندوق اعتباری هنر عضو سامانه مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد مترجم و طراح گرافیک دارای مدرک تحصیلی : کارشناسی زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد علوم ارتباطات
Happy
Happy
۰ %
Sad
Sad
۰ %
Excited
Excited
۰ %
Sleepy
Sleepy
۰ %
Angry
Angry
۰ %
Surprise
Surprise
۰ %