0 0
Read Time:۱۷ Minute, 42 Second

سید محمد موسوی – جام ورزش – چرا ورزش فوتبال در استان ;کرمانشاه رونق زیادی ندارد؟ چرا تیم های فوتبال این استان در لیگ برتر فوتبال سهمیه و جایگاهی ندارند؟ مشکلات اساسی برای عدم توسعه فوتبال در استان کرمانشاه چیست؟ و دهها سوال دیگر از این قبیل ، سوالاتی است که ممکن است ذهن هر علاقمند به فوتبالی را به خود مشغول کند برای پاسخ به این سوالات با ما باشید تا در این گزارش به بررسی علل عدم توسعه فوتبال در استان کرمانشاه و همچنین ارائه راهکارهای حل این مشکل بپردازیم
استان کرمانشاه با دو میلیون نفر جمعیت و استعدادهای سرشار و همچنین پتانسیل های فراوان ،سالهاست که در سطوح اولیه فوتبال کشور تیم داری نکرده است . همین امر باعث شده است بسیاری از استعدادهای ناب فوتبال استان بجای توپ زدن برای تیمی از استان کرمانشاه در دیگر تیم های مطرح فعالیت داشته باشند ، اما مشکل در کجاست ؟!

از خرید امتیاز باشگاه تا انحلال تیم های فوتبال
در سالهای نه چندان دور محمد درخشان با خرید امتیاز تیم دسته دومی عقاب از همایون ایمان پور ،تیم شیرین فراز را تاسیس کرد . در همان سال اول تأسیس ، درخشان با سپردن هدایت تیم به فراز کمالوند و برگزاری اردوی آماده‌سازی در ترکیه مقدمات صعود به لیگ برتر را مهیا نمود
تیم فوتبال شیرین فراز توانست با مدیریت درست و استفاده از کادر مربیان توانمند و همچنین تکیه بر توانایی منحصر به فرد بازیکنان بومی خود و حمایت هوادارن مشتاق کرمانشاهی پس از صعود به مرحله پلی آف جام آزادگان در فینال و در شهر تبریز تیم بسیار قدرتمند تراکتورسازی تبریز را شکست دهد و به لیگ برتر فوتبال کشور در فصل ۸۷-۸۶ صعود کند ، تا چشم انتظاری چندین ساله هواداران فوتبال دوست کرمانشاهی به پایان برسد .
در طول یازده هفته اول لیگ ۱۳۸۶–۱۳۸۷ تیم شیرین‌فراز توانست بازی‌های نسبتاً قابل قبولی ارائه دهد و در میانه جدول قرار بگیرد و حتی توانست پرسپولیس تهران قهرمان همان فصل را در کرمانشاه متوقف کند . اما مشکلات این تیم از هفته دوازدهم و با حضور نیافتن “یسیچ” بر روی نیمکت که دلایل آن هنوز نامشخص است، شروع شد، به گونه‌ای که شیرین‌فراز در ۶ بازی باقیمانده خود تا پایان نیم‌فصل فقط یک گل به ثمر رساند.
تیم بحران زده شیرین فراز کرمانشاه در نهایت پس از انجام ۳۴ بازی ، با ۱۹ باخت ، ۱۲ تساوی و ۳ برد و دریافت ۵۹ گل خورده و ۲۵ گل زده با ۲۱ امتیاز و ۱۴ امتیاز پایینتر از تیم صنعت نفت که در مکان هفدهم قرار گرفته بود به لیگ پایینتر سقوط کند .
شیرین فراز در این رقابت ها رکوردهای را نیز به نام خود ثبت کرد از جمله ضعیفترین خط دفاع با ۵۹ گل خورده – ضعیفترین خط حمله با ۲۵ گل زده و کمترین تفاضل گل یعنی منفی ۳۴ که اگر بخواهیم با اندکی تحقیر در مورد این تیم صحبت کنیم باید بگوییم که نماینده استان کرمانشاه در لیگ برتر فوتبال ایران به زنگ تفریح حریفان خود تبدیل شد تا ضعف های پایه ای در فوتبال کرمانشاه روشن شود .
پس از عدم توانایی مدیران این تیم در جهت بهبود شرایط مالی باشگاه سرانجام در سال ۱۳۹۱ مدیریت تیم شیرین فراز برای دریافت کمک‌های دولتی نام این تیم را به راهیان کرمانشاه تغییر داد اما بازهم نتوانست مشکلات مدیریتی و مالی خود را مرتفع سازد و در نهایت تیم راهیان پس از سقوط به دسته دوم فوتبال کشور برای همیشه منحل شد و امتیاز آن به تیم استقلال جنوب تهران واگذار شد تا عملاً استان کرمانشاه هیچ نماینده ای را در لیگ های فوتبال بزرگسالان نداشته باشد.
اما یکی دیگر از تیم های فوتبال استان کرمانشاه تیم فوتبال بعثت کرمانشاه بود که در سال ۹۱ کار خود را از لیگ استانی آغاز کرد و با بازیکنان بومیش موفق شد به لیگ دسته دوم صعود کند اما پس از شش سال مجددا به لیگ دسته سوم سقوط کرد تا دوباره شاهد عدم توانایی مدیریت این تیم در تیمداری به دلیل نداشتن دانش فوتبالی باشیم ، اگرچه مدیرعامل باشگاه بعثت در سالهای اخیر تلاش می کند که باشگاه را دوباره به روزهای خوب بازگرداند اما بنظر نمی رسد با رویه پیش رو این کار به سرانجام مثبتی برسد مگر اینکه مدیریت باشگاه با تغییر دیدگاه خود با باشگاهداری و تکیه بر دانش روز و استفاده از تجربیات تیم های بزرگ خصوصی فعالیت های خود را ادامه دهد !
هرچند این باشگاه کاملاً خصوصی در رده‌های نوجوانان و جوانان و امید و بزرگسال فعالیت می‌کند و تیم امید این باشگاه در لیگ دسته اول امیدهای کشور حضور دارد اما اگر بطور صحیح مدیریت نشود قطعاً مدیر عامل این تیم هم مجبور خواهد شد با بدهی های فراوان که گریبانگیرش است در نهایت انحلال این باشگاه را رقم بزند
تیم دیگری نیز که بطور رسمی و با مجوز هیات فوتبال استان فعالیت می کند تیم فوتسال شاهین کرمانشاه با مدیریت نامشخص! است که این تیم در سالهای اخیر با بازیهای خوبی که از خود به نمایش گذاشت توانست جواز حضور در لیگ برتر را پیدا کند اما این تیم هم در نهایت و پس از یک فصل حضور در لیگ برتر فوتسال همانند تیم شیرین فراز به رده پایینتر سقوط کرد و ضعف مدیریتی و عدم توانایی در جذب اسپانسر بالهای شاهین را قیچی کرد تا بفکر پرواز نباشد!
اما ضعف فوتبال استان در چیست ؟ تیمی مانند شیرین فراز اگرچه از حمایت مالی یک هلدینگ اقتصادی تقریبا موفق برخوردار بود اما نتوانست حضور دوامداری در فوتبال کشور داشته باشد ، تیم بعثت کرمانشاه هم با وجود اینکه از بازیکنان بومی و تربیت شده در رده های پایینتر خود باشگاه استفاده می کند و هزینه چندانی را بر باشگاه تحمیل نمی کند توانایی رقابت با تیم های دیگر را ندارد و تیم شاهین هم اگرچه با استفاده از توانایی های بازیکنان مطرح خود توانست به لیگ برتر برسد و در این راه کمک های نسبتا خوب مالی هم دریافت نمود اما در مصاف با تیم های بزرگ و لیگ برتری ناکام می ماند

ضعف زیرساختها و عدم استعدادیابی در فوتبال استان
زیر ساخت های ورزشی نقش بسیار مهمی را در پیشرفت ورزش بازی می کنند از اینرو دولت ها ، شهرداری ها و سازمان های ورزشی بعنوان متولیان این امر باید در این زمینه نقش بسزایی را ایفا کنند اگرچه در بسیاری از کشورهای جهان که به ورزش بعنوان یک صنعت بسیار درآمد زا نگاه می کنند این مهم را خود باشگاهها انجام می دهند اما در کشوری مانند ایران که ورزش کاملا دولتی است و همانگونه که دولت از ورزش استفاده های سیاسی و اجتماعی می کند بنابراین باید انتظار داشت که دولت وظیفه آماده سازی زیرساخت ها برای تیم ها و ورزشکاران را باید به نحو احسن انجام دهد.
هرچند در استانی مانند کرمانشاه در این زمینه ضعف های بسیاری وجود دارد و در سالیان گذشته این کمبودها تلنبار شده بود اما خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد پیشرفت ها خوبی در زمینه ساخت زمینهای ورزشی در سطح شهرها و روستاها هستیم اما به هیچ عنوان کافی نخواهد بود .
در زمینه استعدادیابی هم باید از سنین پایین دست به کار شد و وظیفه اصلی استعدادیابی و برنامه ریزی همانگونه که در کشورهای توسعه یافته بر عهده باشگاههای ورزشی ، هیاتهای ورزشی و آموزش و پرورش است باید انتظار داشت که باشگاهها و آکادمی های ورزشی ، آموزش و پرورش و هیات های ورزشی در زمینه استعدادیابی بهتر عمل کنند اما متاسفانه شاهد آنه هستیم که باشگاههای ورزشی به دلیل ضعف های مالی قطعا توانایی انجام آن را نخواهند داشت اما با این وجود برخی هیات های ورزشی و آموزش و پرورش گهگاهی شاهد استعدادیابی در ورزشهای مختلف هستیم هرچند باید دید این استعدایابی ها تا چه مراحلی ادامه پیدا می کند ؟!
همانطور که گفتیم یکی از مهمترین دلایل ضعف فوتبال استان کرمانشاه به عقیده بسیاری از کارشناسان کمبود زیرساخت و عدم استعدادیابی اصولی در سنین پایین توسط باشگاهها و هیات فوتبال است در همین راستا کاوه رضایی مهاجم گیلانغربی ملی پوش فوتبال کشورمان معتقد است : متاسفانه زیر‌ساخت‌های ورزشی در استان کرمانشاه نه فقط در رشته‌ی فوتبال بلکه در تمام ورزش‌ها ضعیف و در امر ورزش نسبت به دیگر استان‌ها در کرمانشاه خیلی کوتاهی شده است. در سایر استان‌ها برای توسعه ورزش برنامه‌ریزی وجود دارد که همین امر سبب پیشرفت ورزش آن استان‌ها می‌شود، ولی در ورزش کرمانشاه برنامه‌ریزی خاصی وجود ندارد و مقوله استعدادیابی در استان فراموش شده است.
رضایی می گوید : در حال حاضر در آکادمی های فوتبال مطرح کشور نوجوانان و جوانان بسیاری از استان کرمانشاه حضور دارند که این موضوع ضعف بزرگی برای ورزش استان است. کرمانشاه با داشتن قهرمان‌های آسیایی و المپیکی متعدد از زیرساخت‌های مناسبی برای ورزشکاران برخوردار نیست که این امر سبب کوچ ورزشکاران از شهر خودشان می‌شود.
رضایی می افزاید من همیشه فوتبال کرمانشاه را پیگیری می‌کنم اما متاسفانه با وجود استعدادهای فراوان ، نبود زیرساخت‌های مناسب و نبود تیم‌های پایه‌‌ای مناسب در استان سبب کوچ این استعدادها از کرمانشاه می‌شود و در باشگاه‌های دیگر همچون فولاد، ذوب آهن و سپاهان توپ بزنند.

نبود اسپانسر ضعف بزرگ فوتبال استان
مقوله مالی در ورزش یکی از مهمترین ارکان مدیریت ورزشی و باشگاهداری است به نحوی که نبود این عامل مدیریت یک تیم را کاملا با مشکل روبرو می کند و ادامه حیات تیم ها را غیر ممکن می سازد ، در کشوری مانند ایران که ورزش دولتی است بنابراین تیم های که از حمایت دولت برخوردار هستند می توانند موفقیت های خوبی را بدست بیاورند اما در خصوص تیم های خصوصی اینچنین نیست و به هیچ عنوان تیم های خصوصی نباید به کمک های دولتی چشم امید داشته باشند زیرا در قانون این حمایت به صراحت ممنوع اعلام شده است بنابراین مدیریت صحیح و استفاده از کارشناسان توانمند در جذب حامی مالی است که می تواند ضامن موفقیت یک تیم باشد .
فوتبال صنعت پول ساز
در سال ۱۹۲۰ وقتی کارشناسان اجتماعی و سیاسی انگلیس فهمیدند که می توان از فوتبال بهره برداری های اقتصادی کلانی هم داشت، اسپانسرها را به حمایت از فوتبال تشویق کردند تا به این ترتیب سودی دوجانبه تامین شود، اقدامی که باگذشت زمان امروزه به عنوان یکی از راه‌های اصلی درآمدزایی برای فدراسیون های فوتبال و باشگاه‌ها محسوب می‌شود.
وجه بارز فوتبال در جهان امروز، پول سازی است; البته برای عده خاص. فوتبال یک تجارت تعریف شده است و کلیه موارد مربوط به صنعتی بودن در قالب آن انجام می پذیرد. با توجه به رد و بدل شدن پول های کلان در فوتبال می توان گفت: حرف اول و آخر را در فوتبال، پول می زند.
اگر نام صنعت بر آن گذاشته اند به این دلیل است که نگرش اقتصادی به آن می شود. فوتبال، صنعت پیچیده و بالا یی را با خود یدک می کشد. از سوی دیگر مباحث اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی پیرامون این پدیده بی نظیر قابل تحلیل و بررسی در تمام لا یه های آن است.

اسپانسرینگ و راهکارهای جذب اسپانسر در فوتبال
از آنجا که دولت ها به تنهایی قادر به تامین هزینه ورزش پایه نیستند، باید شرکت ها، سازمان ها و حتی اشخاص را از طریق به رسمیت شناختن و تقدیر از آنها و کاهش مالیات‌ها به این امر تشویق کرده تا در ورزش و رویدادهای ورزشی سرمایه گذاری کنند و به مدیران اطمینان داد.
شاید بتوان اسپانسر را مهمترین عامل درآمدزایی دانست، اما روال جذب حامی مالی در باشگاه ها و تیم ملی در چند سال اخیر سیری نزولی داشته است و تا جایی پیش رفته است که فدراسیون فوتبال با وجود جایگاهی که در ورزش کشور از نظر مخاطب دارد، در جذب اسپانسر برای تیم ملی فوتبال مدتهاست که ناتوان است.
بر همین اساس مدیران باید قبل از تاسیس یک باشگاه و جذب بازیکن به دنبال بکارگیری کارشناسان خبره در زمینه بازاریابی و جذب اسپانسر باشند در استانی مانند کرمانشاه که دارای شرکت های بزرگی مانند نفت ، پتروشیمی ، فولاد و صنایع پر سود و بزرگ دیگری است متقاعد کردن و حصول اطمینان مدیران صنعتی برای جذب اسپانسر کار سختی بنظر نمی رسد بشرطی که از افراد حرفه ای و تحصیلکرده فن بازاریابی استفاده شود .
در همین راستا کاوه رضایی می گوید : نبود اسپانسر ورزشی با وجود پالایشگاه، پتروشیمی و کارخانجات بزرگ در استان کرمانشاه مایه تعجب است که بسیاری از این مراکز و مجموعه‌ها برای حمایت از ورزشکاران پا به میدان نمی‌گذارند. به نظر من با وجود نبود اسپانسر و زیرساخت‌های مناسب ورزشی تیم‌داری در کلانشهر کرمانشاه بسیار سخت است.
امروزه برخی از تیم‌های لیگ برتر با چهار یا پنج میلیارد تومان بسته می‌شوند و این مبلغ برای کلانشهر کرمانشاه چندان زیاد نیست و دیگر اینکه اگر تیمی از استان در لیگ برتر حضور داشته باشد درآمدهای بسیاری برای مردم، علاقه‌مندان و استعدادهای ورزشی کسب می‌شود. مسئولان استانی و ورزشکاران قدیمی برای تیم‌داری در لیگ‌های برتر باید آستین همت خود را بالا بزنند.
اما مهمترین دلیل کاهش تمایل اسپانسرها شاید ناکامی تیمها در مسابقات مختلف باشد. دلزدگی مردم از فوتبال به خاطر همین ناکامی ها و کاهش حضور آنها در ورزشگاه برای حمایت از تیم مورد نظر سبب شد تا اسپانسرها هم چندان رغبتی برای حمایت مالی تیم ها ورزش خصوصا تیم های فوتبال و فوتسال نداشته باشند .
به دلیل اینکه تیم های فوتبالی استان توانایی ارائه بازیهای خوب را ندارند و بعضا اگر بازی خوبی هم از سوی بازیکنان ارائه می شود به دلیل عدم پخش از شبکه های تلویزیونی بسیاری از علاقمندان و مدیران صنعتی از آن بی خبر هستند باید بفکر راههای جایگزینی بود.

سه دلیل عمده ای که اسپانسرها به مارک فوتبال علا قه نشان می دهند چنین است:
۱ وفاداری تماشاچیان هوادار، آن ها به خوبی می دانند ارتباط با باشگاه موجب ارتباط با هوادار خواهد شد.
۲ تداوم ارتباط و تاثیرگذاری: فوتبال و ورزش تاثیر غیرقابل انکاری بر روی جوان ها و تمام طبقات اجتماعی دارند.
۳ سطح بازاریابی ورزش.
در مورد دلیل نخست باید گفت تیم های کرمانشاهی بدلیل نداشتن روابط عمومی متخصص و کار آمد ارتباط مناسبی را با هواداران خود ندارند و همین امر سبب دوری بازیکنان از تماشاگران و در نتیجه عدم حمایت های مادی و معنوی آنها از بازیکنان و تیم محبوب خود می شود.
دلیل دوم هم که تاثیر پذیر از دلیل نخست است اگر تداوم نداشته باشد در نتیجه وفاداری هوادارن از دست خواهد رفت و همین امر باعث می شود که سرمایه گزار و اسپانسر تمایل چندانی به حمایت از تیم مورد نظر نداشته باشد
در خصوص سطح بازاریابی در ورزش باید گفت که این حلقه مغفوله در ورزش استان خصوصا فوتبال کاملا مشخص است و به جرعت می توان گفت کمتر باشگاهی از یک کارشناس بازاریاب در زمینه ورزش استفاده می کند . کارشناسی که سرمایه گزار و اسپانسر را به حمایت ترغیب کند در ورزش استان و خصوصا در تیم های خصوصی حضور ندارد به همین دلیل نباید انتظار داشت برای تیم های ورزشی استان اسپانسر مناسبی پا به عرصه حمایت مالی بگذارد.

نقش رسانه ها و صداوسیما در جذب اسپانسر
ﺑﻪ زﻋﻢ اﺳﻜﺮﻳﺒﺮ، ﻣﺸﺎوره در ﻣﻮرد درﺧﻮاﺳﺖ ﺣﻤﺎﻳﺖ مالی و ﺗﻀﻤﻴﻦ ازﺳﻮی ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ ﺑﺮای ﺣﻤﺎ ﻳـﺖ ﻣﺎﻟﻲ از ورزش(روﻳﺪاد، ﻟﻴﮓ، ﺗﻴﻢ و ﺑﺎزﻳﻜﻦ)ازﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ وﻇـﺎﻳﻒ ﺑﺨـﺶ ﺑﺎزارﻳـﺎﺑﻲ ﺳـﺎزﻣﺎنﻫـﺎ و ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎی ورزﺷﻲ اﺳﺖ.
در دﻧﻴـﺎی اﻣﺮوز ﺷﺮﻛﺖﻫﺎ ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻣﻲ دﻫﻨﺪ ﻛﻪ از ﺣﻤﺎﻳﺖ مالی ورزﺷـﻲ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻳـﻚ زﺑـﺎن ﺑـﻴﻦ اﻟﻤﻠﻠـﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻪ ﺧﺼﻮص در ورزشﻫﺎی ﭘﺮﻃﺮﻓﺪار ﻛﻪ ﺑﻴﻨﻨﺪﮔﺎن ﺟﻬـﺎﻧﻲ و ﻣﻠـﻲ دارد و ﻓﺮاﺗـﺮ از ﺳﺪ زﺑﺎن و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. بنابراین ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﺎﻟﻲ ورزﺷﻲ ﺑﻪ ﻋﻨـﻮان ﻳﻜـﻲ از ﻋﻨﺎﺻـﺮ ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑﺎزارﻳﺎﺑﻲ اﻧﺴﺎﻧﻲ، ﻋﺒﺎرﺗﺴﺖ از ﻓﺮاﻫﻢ ﻧﻤﻮدن ﻣﻨﺎﺑﻊ(ﻣﺎﻟﻲ، انسانی وﺗﺠﻬﻴﺰاﺗـﻲ) ﺑـﻪ وﺳـﻴﻠﻪ ﻳـﻚ ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎ ﺷﺮﻛﺖ (ﺣﺎﻣﻲ ﻣﺎﻟﻲ) ﺑﻪ ﻃﻮرﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺑﺮای ﻳﻚ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺷﺪه (ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻳﻚ ﺗﻴﻢ ورزﺷـﻲ، ﺷﺨﺼﻴﺖ ورزﺷﻲ، روﻳﺪاد ورزﺷﻲ و …) ﺗﺎ از ﻃﺮﻳﻖ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺷﺪه، ﺑﺎزﮔﺸـﺖ ﺳـﺮﻣﺎﻳﻪ و ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﺑﺮای ﺳﺎزﻣﺎن ﻳﺎ ﺷﺮﻛﺖ انجام پذیرد.
ﺑﺮای دستیابی و ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻫﺪاف ﺣﺎﻣﻴﺎن ﻣﺎﻟﻲ ورزشی ﻛﻪ در ﻓﻮق ﺑﻪ آن اﺷﺎره شد، رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﮔﺮوﻫﻲ از ﺟﻤﻠﻪ ﺟﺮاﻳﺪ، رادﻳﻮ و ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن ﻧﻘﺶ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻤﻲ را در حین پخش و انتشار روﻳﺪادﻫﺎی ورزﺷﻲ اﻳﻔﺎ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ و از اﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﻨﺪ رﺳﻴﺪن ﺣﺎﻣﻴﺎن ﻣﺎﻟﻲ را در رسیدن ﺑﻪ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎت ﻣﻨﺎﺳﺐ یاری ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ. ﻣﻚ کوک و رﻳﻠﻲ در سال ۲۰۰۳در ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺧﻮد ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ اﺻﻠﻲ و ﻣﻮﺛﺮ در ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﺎﻟﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﻫﺎ از ورزش، ﭘﻮﺷﺶ ﮔﺴﺘﺮده در ﺳﻄﺢ ﻣﻠﻲ و ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻣﻲ باشد.
نمایش یک برند در تلویزیون می تواند توجه را بسوی آن مارک یا برند جذب کند بنابراین تلویزیون می تواند نقش بسیار مهمی را در جذب اسپانسر و توسعه یک تیم ورزشی ایفا کند
لاﻧﺴﻦ و ﮔﻮﺗﻴر (۱۹۹۲) ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻋﺎﻣﻞ در روﻧﻖ و ﺟﺬب ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﮔﺬاری در ورزش ﺣﺮﻓﻪ ای و ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﻲ، اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺪاد ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان اﺳﺖ. ﺗﻤﺎﺷﺎﮔﺮان ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻳﻦ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺧﺮﻳﺪ ﺑﻠﻴﺖ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ درآﻣﺪﻫﺎﻳﻲ را ﺑﺮای ﺑﺎﺷﮕﺎه ﻫﺎ و ﻟﻴﮓ ﻫﺎی ﺣﺮﻓﻪ ای تآمین ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺳﻬﻢ ﻋﻤﺪه ای در درآﻣﺪزاﻳﻲ از راه ﺟﺬب ﺣﺎﻣﻴﺎن ﻣﺎﻟﻲ و ﻓﺮوش ﺣﻖ ﭘﺨﺶ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮﻧﻲ خدمات جنبی دارند
هرچند در ایران برخلاف قانون فیفا حق پخش تلویزیونی به رسمیت شناخته نمی شود و تلویزیون با استبداد خود این کمک مالی را از باشگاهها دریغ می کند اما می تواند با پخش بازیها بصورت زنده و یا ضبط شده زمینه های حضور اسپانسر در حمایت از تیم ها را فراهم سازد .
از اینرو مسولان ارشد استان و اداره ورزش و جوانان و همچنین مدیران تیم ها می توانند با رایزنی با صداوسیما این مهم را به انجام برسانند تا باشگاهها علاوه بر جذب اسپانسر و دریافت کمک های مالی از سوی هوادارن و ورزش دوستان و ورزشکاران نیز بتوانند استعداد و توانایی خود را برای مردم به نمایش بگذارند و همین امر باعث ایجاد انگیزه و موفقیت برای آنها شود.

نقش هیات فوتبال در موفقیت تیم ها
نتایج یک تحقیق که در بهار ۱۳۹۴ توسط یک تیم تحقیقی از دانشگاه رازی کرمانشاه بر روی چالش ها و موانع توسعه و پیشرفت ورزش فوتبال در استان کرمانشاه انجام شد نشان داد که
به طور کلی دوازده چالش اساسی در مسیر توسعه فوتبال این منطقه وجود دارد که: عدم برنامه ریزی بلند مدت، نابسامانی نظام باشگاه داری حرفه ای، ضعف مدیریتی، مدیریت ضعیف بازاریابی و کمبود بودجه از مهمترین چالش ها و موانع توسعه فوتبال در استان های غرب کشور می باشند. نبود روش های اصولی استعداد یابی و در آمد کم از محل نقل و انتقال بازیکنان نیز از کم اهمیت ترین چالش های فوتبال این مناطق، برشمرده شده است.
از نظر بسیاری از کارشناسان مهمترین چالش های عدم توسعه ورزش فوتبال در استان کرمانشاه به ترتیب اولویت در موارد زیر خلاصه می شود :

۱- عدم وجود برنامه ریزی بلند مدت در فوتبال استان
۲- نابسامانی نظام باشگاه داری حرفه ای در فوتبال استان
۳- ضعف مدیریتی در سطح فدراسیون و هیئت های استان
۴- مدیریت ضعیف بازاریابی (کمبود آژانسهای تخصصی، طرحهای بازاریابی) در باشگاه ها
۵- کمبود بودجه اختصاص داده شده به فوتبال این منطقه
۶- کمبود وسایل و تجهیزات رشته فوتبال (ورزشگاه، توپ، چمن و …)
۷- بهره گیری اندک از نیروی انسانی متخصص در باشگاه های فوتبال
۸- کمبود مربیان و متخصصان فوتبال
۹- کمبود سرمایه گذاری حامیان مالی در رشته فوتبال
۱۰- نداشتن روش های اصولی استعدادیابی
۱۱- فقدان منطق هزینه – فایده در باشگاه های حرفه ای فوتبال
۱۲- در آمد زایی اندک باشگاه ها

با توجه به موانع شناسایی شده در مطالعه بیان شده پیشنهاد شد مسوولان و سیاستگذاران کلان ورزش، مسوولان فوتبال کشور و سازمان های مربوطه در سطح این استان با اتخاذ راهکارهای اجرایی و مطابق با برنامه ای زمانبندی شده، در راه توسعه فوتبال در استان کرمانشاه و متناسب با آن پیشرفت فوتبال کشور گام بردارند.
در استان کرمانشاه مدیریت فوتبال به درستی انجام نگرفته است هرچند در بدنه هیات فوتبال استان و به تبع آن در شهرستانها افرادی وجود دارد که تجربیات فوتبالی دارند اما عدم دانش کافی در زمینه فوتبال روز و ذخالت برخی سیاسیون و مدیران سیاسی در امورات هیات ها باعث شده است که فوتبال استان در چندین سال اخیر با مشکللات عدیده ای همراه باشد که نتیجه آن نبود یک تیم از کرمانشاه در لیگ های مطرح فوتبال کشور ، کوچ نخبگان فوتبالی به شهرها و تیم های دیگر و عدم تمایل حامیان مالی از تیم های فوتبال استان است .
ضعف مدیریت در سطح اداره ورزش و جوانان و هیئت های استان ها متاسفانه یکی از چالش های مهم عدم توسعه فوتبال در استان است ، بیشتر مدیران هیئت های ورزشی فوتبال و سایر سازمان های مربوطه در استان، دارای مدرک تحصیلی بالایی نیستند و تجربه مدیریتی زیادی در زمینه ورزش ندارند و همچنین، از سبک های سنتی مدیریتی برای اداره سازمان ها استفاده می کنند که این موارد باعث ایجاد چالش اساسی در زمینه فوتبال شده است و لازم است که به این نکته در انتخابات پیش روی هیات فوتبال بصورت جدی توجه شود.
در نتیجه با توجه به آنچه در این گزارش به آن اشاره شد ، با برنامه ریزی دقیقتر ، استفاده از نیروهای توانمند و تحصیلکرده در بدنه هیات فوتبال استفاده از کارشناسان بازاریابی در ورزش حرفه ای در جهت جذب اسپانسر ، رایزنی مسولان و باشگاهها با صداو سیما در زمینه پخش بازیها از رسانه ملی ، استعدادیابی درست و برنامه ریزی شده بهمراه پیگیری نتایج استعدادیابی با همکاری هیات ها و آموزش و پرورش ، توسعه زیر ساخت های ورزشی خصوصا در زمینه فوتبال و استفاده از دانش روز و حرفه ای فوتبال که توسط باشگاههای بزرگ انجام می گیرد ، می توان فوتبال استان را توسعه داد تا بار دیگر شاهد حضور تیم های از استان در سطوح برتر فوتبال و فوتسال کشور و به تبع آن ایجاد نشاط در بین هواداران فوتبال که اکثراً جوانان این استان هستند باشیم.

گزارش : سید محمد موسوی

About Post Author

محمد موسوی

خبرنگار و روزنامه نگار ، ورزشی ، اجتماعی و سیاسی سردبیر جام ورزش - خبرنگار خبرگزاری ایلنا - دبیر سرویس ورزش هفته نامه بیستون و بیستون ورزشی - خبرنگار روزنامه و خبرگزاری های محلی و سراسری - خبرنگار مستقل عضو رسمی اتحادیه جهانی ورزشی نویسان عضو رسمی انجمن نویسندگان، خبرنگاران و عکاسان ورزشی ایران عضو اتحادیه روزنامه نگاران ایران عضو خانه مطبوعات استان کرمانشاه عضو صندوق اعتباری هنر عضو سامانه مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد مترجم و طراح گرافیک دارای مدرک تحصیلی : کارشناسی زبان انگلیسی و کارشناسی ارشد علوم ارتباطات
Happy
Happy
۰ %
Sad
Sad
۰ %
Excited
Excited
۰ %
Sleepy
Sleepy
۰ %
Angry
Angry
۰ %
Surprise
Surprise
۰ %