به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جام ورزش : به اعتقاد کارشناسان مختلف، بعد از بانکداری و بیمه، ورزش سومین صنعت پولساز جهان است که میتوان با سرمایه گذاری در آن و برنامه ریزی صحیح در بخشهای مختلف آن به درآمد بالایی رسید.
در کشور ما اما این امر اصلا مورد توجه قرار نمیگیرد و باشگاهها در هر رشتهای از ریز و درشت، چشم به دست دولت و ادارات مربوطه دارند تا با پشتوانهی مالی دولتی هزینههایشان تامین شود. حالا وقتی در راس ورزش و در باشگاههای بزرگی مانند استقلال و پرسپولیس این امر رعایت نمیشود، انتظار بیهوده ای است که بخواهیم درآمد زایی از باشگاه و ورزش را در سطح استانی شاهد باشیم. اما از طرف دیگر بررسیموارد مشابه نشان داده با برنامه ریزی درست و تعیین یک نقشه راه مناسب، میتوان در سطح استانی به درآمد مطلوبی از تیمداری رسید تا مدام چشم باشگاه به دست دولت هم نباشد.
استان کرمانشاه هم با توجه به استعدادهای فراوانی که از نظر نیروی انسانی دارد و طرفداران مشتاق به ورزش، روی کاغذ میتواند پایگاه خوبی برای سرمایه گذاری در ورزش و درآمد زایی از آن باشد اما این نکته همیشه در این دیار مغفول بوده و هیچگاه شاهد چنین امری نبودهایم.
نمونه این امر را میتوان در باشگاه بعثت کرمانشاه، تیم هندبال زاگرس، فوتسال شاهین وسایر تیمهای استان در سطوخ مختلف دید.
برای مثال باشگاه بعثت کرمانشاه سالهاست در لیگ دسته دوم کشور درجا میزند و گاهی هواداران را به صعود امیدوار میکند اما باز به خانهی اول بر میگردد. نکته اینجاست که چرا فردی همچون افشین حسنی مدیر عامل این باشگاه که اتفاقا بیزینسمن خوبی هم هست، از پتانسیلهای استان و طرفداران و همچنین ظرفیت تبلیغاتی باشگاه برای جذب اسپانسر استفاده نمیکند تا از این طریق هم باشگاه به درآمد برسد و هم اسپانسرها را به سمت تیم سوق داد.
در ادامه به ذکر چند نمونه از کارهایی که میتوان درجهت درآمد زایی باشگاه انجام داد میپردازیم.
پخش تلویزیونی
پخش زنده مسابقات از طریق رادیو و تلویزیون یک بنگاه تبلیغاتی بسیار خوب به شمار میرود که میتواند افراد را قلقلک دهد و به سوی اسپانسرینگ باشگاه جذب کند.
عقد قرار داد با صدا و سیمای استان کرمانشاه برای پخش مسابقات میتواند بهرهوری تبلیغاتی باشگاه را بالا ببرد و از طریق جذب تبلیغات دور زمین و روی پیراهن باشگاه را به درآمد خوبی برساند. کاری که زمان حضور باشگاه شیرین فراز(راهیان کرمانشاه) انجام میشد ومسابقات پخش زنده داشت اما مدتهاست که این کار در قبال باشگاه بعثت انجام نمیشود و میتوان با رایزنی دوباره آن را کلید زد. یک بازی دو سر برد که هم برای شبکه استانی بازدهی خوبی دارد هم برای باشگاه.
بلیط فروشی، اقلام هواداری و کانون هواداران
مردم کرمانشاه و به خصوص جوانان این استان، همیشه نشان دادهاند که علاقه زیادی به حضور در استادیوم و تشویق نمایندگان دیارشان دارند و در این بین ورزشهای دارای توپ و تور از جذابیت بیشتری برای جذب مخاطب برخوردارند. نمونه این امر را میتوان در مسابقات تیم هندبال زاگرس اسلام آباد غرب مشاهده کرد که چگونه سالن کوچک انقلاب این شهر در هر بازی مملو از جمعیت میشد و چند برابرافراد حاضر در سالن هم پشت درها میماندند. ذکر همین نکته کافی است تا بدانیم که این باشگاه به عنوان مشتی نمونهی خروار از باشگاههای استان، چگونه میتواند باعث درآمد باشگاه شود. برای چنین ورزشهایی ایجاد بلیط فروشی اولین گام سود دهی است. البته میدانیم که مردم محروم این استان اغلب از قشر ضعیف جامعه هستند و نمیشود با بلیط فروشی گران این تنها دلخوشی را هم از آنها گرفت اما ایجاد یک بلیط فروشی مناسب و با بهای کم، میتواند هم باشگاه را به درآمدی هرچند اندک برساند هم تماشاگران را فراری ندهد. از طرفی ایجاد کانونهای هواداری و تعیین نماینده از سوی باشگاه و فروش اقلام هواداری مانند پیراهن باشگاه، بوق و شیپور و لوازم طرفداری با قیمت مناسب میتواند شور و اشتیاق تماشاچیان را چند برابر و سود مناسبی را هم به جیب باشگاه واریز کند.
همچنین ایجاد بوفه و تدارک مراسم قبل از بازی برای تهییج تماشاگران میتواند نیروی محرکه خوبی برای جذب آنها باشد. مواردی که همگی در تیمداری مهمهستند اما در کرمانشاه به هیچ وجه رعایت نمیشوند تا شاهد این باشیم که هرچند وقت یکبار کفگیر مدیران به ته دیگ میخورد و کاسهی چه کنم چه کنم دست میگیرند تا بلکه از جانب دولت پولی به آنها برسد. مواردی که میتوانند باشگاهها را به سودی هرچند اندک هم که شده برسانند و بتوانند تا حدودی جلوی مختل شدن عملکرد باشگاه را بگیرند. اقداماتی اینچنینی و صدها نمونه بهتر و پر بازدهتر از اینها، میتواند باشگاه را در مسیر موفقیت ودرآمد زایی خوبی قرار دهد. امری که مستلزم برنامه ریزی و استفاده از مشاوران مناسب است که متاسفانه هیچگاه در استان ما مورد توجه نبوده.
Average Rating